Menneskesmuglingen over Middelhavet:Høyres søsterparti: – Redningsskipene utenfor Libya må stanses

KRITISERES: Migranter i en fullstappet trebåt reddes av den frivillige organisasjonen Redd Barna fra skipet Vos Hestia, ved Libyas kyst 18. juni.
KRITISERES: Migranter i en fullstappet trebåt reddes av den frivillige organisasjonen Redd Barna fra skipet Vos Hestia, ved Libyas kyst 18. juni. Foto: Stefano Rellandini / Reuters/NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Frivillige organisasjoners redningsskip går så nær Libyas kyst at de oppmuntrer menneskesmuglerne til å sende flere migranter ut på havet i synkeferdige båter, mener utlendingspolitisk talsmann i det danske regjeringspartiet Venstre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– De mange frivillige organisasjonenes redningsskip som går tett på den libyske kysten, oppmuntrer menneskesmuglere til å sette enda flere synkeferdige båter fullastet med migranter, på vannet.

Det mener utlendingspolitisk talsmann Marcus Knuth i Høyres søsterparti i Danmark, Venstre. Han har denne uka satt spørsmålet om frivillige organisasjoners (NGO'er) omfattende redningsoperasjoner i Middelhavet ettertrykkelig på dagsorden.

Migranter kan nemlig satse på å bli plukket raskt opp av redningsskip som går mye nærmere kysten av Libya, enn de offisielle patruljebåtene fra EU-land og Norge.

– Helt grunnleggende skal vi gjøre alt vi kan for å bremse migrasjonsstrømmen. Når vi så ser NGO-skipene går så tett på den libyske kysten som de gjør, så skaper de et større incitament for menneskesmuglere til å sette enda flere falleferdige skip på sjøen, sier Knuth til Politiken og andre aviser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– De vet at det er en større sjanse for at noen av disse NGO'ene kommer og redder dem. Dermed risikerer enda flere mennesker sine liv på den farlige ruta, forklarer Knuth.

Han forlanger at den danske stat skal stoppe eventuell støtte til organisasjoner som har redningsfartøyer utenfor Libya.

Les også: Solverg vil redde druknende, ikke gi trygg transport over Middelhavet

Høyre: Tja, Frp enig

I Norge gjør Høyres justispolitiker Anders B. Werp klart at man ikke har de samme tankene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Frps utenrikspolitiker Christian Tybring-Gjedde slutter seg derimot til Marcus Knuths utfall mot NGO'ene.

– Jeg er bekymret for det som skjer i Middelhavet, sier han til ABC Nyheter.

– Motivasjonen til NGOene er den beste, men virkningen blir «pullfaktoren» som trekker flere migranter ut i skrøpelige båter, mener Tybring-Gjedde.

– Mener man som NGOene, kunne man like godt hentet migranter i Libya og frakte dem til Europa, framfor å hente dem noen hundre meter utenfor, legger han til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Frp-politikeren slår også fast at de aller fleste som kommer over Middelhavet i dag, ikke er flyktninger, men folk som ønsker et bedre liv.

– De som har reelt behov for beskyttelse, må fordeles globalt. Hva med Asia, hva med Saudi Arabia – som ikke tar imot en eneste flyktning? spør Tybring-Gjedde.

Fremskrittspartiets landsmøte gikk lenger enn å ville stoppe de frivillige organisasjonenes redningsfartøyer. Det vedtok at alle lands redningsaksjoner bør avsluttes.

Les også: Nytt norsk skip på plass i Middelhavet

Frontex: Oppmuntrer til farlig seilas

Også Frontex, EU-landenes byrå for å overvåke og kontrollere EUs yttergrenser, som Norge samarbeider med, ser dilemmaer med redningsoperasjonene.

Siden juni 2016 har migranter fra et betydelig antall båter blitt reddet av NGO-fartøyer uten noen alarm på forhånd, og uten offisiell informasjon om hvor redningen skjedde, skriver Frontex i sin risikoanalyse for 2017.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

NGOer har ifølge Frontex-rapporten nesten doblet sin tilstedeværelse innenfor Libyas 12 sjømilssone, til 14 skip og ett helikopter.

«Parallelt har det samlede antall hendelser økt dramatisk. I denne sammenhengen har det vist seg at både grenseovervåking og søk- og redningsoperasjoner nær, eller innenfor, Libyas 12 sjømils territorialgrense, har utilsiktede virkninger.», skriver Frontex.

Ifølge byrået påvirker de smuglernes planlegging og virker som en trekkfaktor.

– Farlige kryssinger på ikke-sjødyktige og overlessede fartøyer ble organisert med det hovedmålet å bli oppdaget av de ulike overvåkings- og NGO-skipene, heter det.

Les også: – Asylretten er uærlig og bør skrotes