Ventet til kontrollørene dro – så kjørte han videre

Men så ble det bråstopp.

Vogntogsjåføren stakk fra den første kontrollen. Men da han ble stoppet igjen samme dag, var det ingen bønn. Da ble det anmeldelse og hjullås.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert av Broom.

Hva gjør du hvis du blir stoppet i kontroll og blir nektet å kjøre videre?

Det du definitivt ikke bør gjøre, er det sjåføren av et vogntog registrert i Romania gjorde denne uken. Han ble stoppet på Berkåk nord for Oppdal. Her oppdaget kontrollørene snart at han ikke hadde gyldig førerrett, denne gikk ut i august i år.

Dermed hadde han altså ikke lov til å kjøre vogntoget og det ble bruksforbud.

Ble låst fast

Men mannen visste råd. Vogntoget sto parkert på kontrollplassen inntil kontrollørene pakket sammen og dro – da kjørte han videre.

Problemet var bare at han sent på kvelden samme dag kjørte inn i en ny kontroll, på Romerike. Samme problem med manglende førerrett ble avdekket der også. Og da var det ingen bønn: 

Hjullås er en effektiv måte å stoppe både biler og vogntog fra å kunne kjøre videre. Foto: Statens vegvesen.

Anmeldelse av fører og låst fast bil til ny fører med riktige papirer dukker opp, opplyser Vegvesenets Bjørn Uno Rogneby, i sin rapport. 

Les også: Politiet: De kjøper lastebil-lappen på internett

Utenlandske sjåfører

I slike tilfeller bruker Vegvesenet en såkalt hjullås. Tilbake i 2015 ble det mulig for Statens vegvesen, tollvesenet og politiet å holde kjøretøy tilbake inntil en ilagt bot blir betalt, om nødvendig ved hjelp av hjullås.

– Vi har sett at særlig utenlandske sjåfører unndrar seg bøtene de får og det er uheldig. Derfor er det nødvendig å utvide adgangen til å holde tilbake kjøretøy, sa daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da dette ble innført. 

Dette gjelder også i tilfeller der en eventuell bot ikke vedtas. Det er ikke noe krav om at boten skal være vedtatt eller fastsatt ved dom, før man kan holde tilbake kjøretøy.

Les også: Kontrollørene fikk tips, se hva de stoppet