Venezuela anklager USA for tyveri av oljetanker

Venezuela anklager USA for tyveri og kidnapping etter at en oljetanker ble bordet av USAS kystvakt utenfor Venezuela lørdag.

Siden det første beslaget av tankskipet Skipper 10. desember, har eksporten av venezuelansk råolje falt kraftig.
Publisert Sist oppdatert

– Disse handlingene vil ikke forbli ustraffet, heter det i uttalelsen som ble publisert i sosiale medier av Venezuelas visepresident Delcy Rodríguez.

USAs minister for innenlands sikkerhet. Kristi Noem bekreftet lørdag at USA har aksjonert mot et nytt fartøy i internasjonalt farvann utenfor kysten av Venezuela.

– USA vil fortsette å forfølge ulovlig transport av sanksjonert olje som brukes til å finansiere narkoterrorisme i regionen, skrev Noem på X. Den amerikanske kystvakten beslagla fartøyet før daggry med støtte fra Pentagon, la hun til.

I forrige uke ble tankskipet Skipper beslaglagt og ført til en amerikansk havn, og myndighetene varslet da at de ville fortsette med slike beslag.

– Seilte under falsk flagg

Talsperson Anna Kelly i Det hvite hus sier tankskipet fraktet sanksjonert olje.

– Det er et fartøy som seiler under falsk flagg og som er en del av Venezuelas skyggeflåte for å smugle stjålet olje og finansiere det narkoterroristiske Maduro-regimet, skrev hun på X.

Venezuelanske myndigheter omtaler bordingen som «internasjonal piratvirksomhet».

– Venezuela «fordømmer og avviser tyveriet og kapringen av et nytt privat fartøy som fraktet olje, samt kidnappingen av mannskapet, utført av militært personell fra Amerikas forente stater i internasjonalt farvann, heter det i en uttalelse.

Caracas opplyser at saken vil bli tatt opp i FNs sikkerhetsråd, med andre multilaterale organisasjoner og med enkeltland.

Ikke sanksjonert

Det britiske selskapet Vanguard, som driver med maritim risikohåndtering, sier det aktuelle fartøyet trolig er det panamaregistrerte skipet Centuries, som ble bordet øst for Barbados i Karibia.

Jeremy Paner, partner i advokatfirmaet Hughes Hubbard i Washington D.C. og tidligere etterforsker i det amerikanske sanksjonskontoret OFAC, sier fartøyet ikke er sanksjonert av USA.

– Beslaget av et fartøy som ikke er sanksjonert av USA, markerer en ytterligere skjerping av Trumps press mot Venezuela, sier Paner. – Det strider også mot Trumps uttalelse om at USA ville innføre en blokade av alle sanksjonerte oljetankere.Oljeeksporten faller

President Donald Trump varslet tidligere denne uken en «total og fullstendig blokade av alle sanksjonerte oljetankere som seiler til og fra Venezuela».

Flere fartøyer som frakter millioner av fat olje, har valgt å holde seg i venezuelanske farvann de siste dagene i stedet for å risikere beslag.

Siden det første beslaget av tankskipet Skipper 10. desember, har eksporten av venezuelansk råolje falt kraftig.

Kina største kunde

Kina er den største kjøperen av venezuelansk råolje, som utgjør rundt 4 prosent av landets import, med leveringer i desember på mer enn 600.000 fat per dag i snitt, har analytikere sagt.

Venezuela har verdens største påviste oljereserver og produserer om lag 1 million fat per dag. Ettersom landet er utestengt fra det globale oljemarkedet på grunn av amerikanske sanksjoner, selger det statlige oljeselskapet det meste av oljen med sterkt rabatterte priser til kinesiske raffinerier.

Foreløpig er oljemarkedet godt forsynt, og det er millioner av fat olje på tankskip utenfor kysten av Kina som venter på å bli losset. Hvis USAs blokade blir langvarig, kan tapet av oljeeksporten fra Venezuela bidra til å presse oljeprisen opp.