Vedum varsler omkamp om EUs drivstoff-sjokk: – Kostnadsbombe

Nordmenn kan i verste fall måtte betale sju kroner mer per liter drivstoff. – Dette er ikke penger som skal gå til Norge, men ut av Norge, tordner Sp-lederen. Klima- og miljøministeren ber Sp slutte med skremselspropaganda.

– Dette er en kostnadsbombe for norsk transportnæring. Norge er jo et veldig langstrakt land, og veldig mange er avhengig av bilen, advarer Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum, her fotografert på sin dieseldrevne Audi i Oslo sentrum.
Publisert



– Dette er en enorm kostnadsoverføring til enkeltpersoner og bedrifter i Norge.

Det sier Sp-leder og tidligere finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til ABC Nyheter.

Bakgrunnen er EUs regelverk om prising av karbonutslipp fra drivstoff. Fra før er industrien i Europa underlagt et system med kjøp og salg av klimakvoter, fra senest 2028 skal også bensinstasjoner inn i dette kvotesystemet.

I 2023 vedtok EU loven Emissions Trading System 2 (ETS2), for prising av karbonutslipp fra drivstoff. Ny klimalov kan slå ut i økte literpriser for bensin og diesel fra 2027 i Norge.

– Et skremmebilde

I verste fall kan prisen på bensin og diesel bli henholdsvis 6,54 kroner og 7,49 kroner ekstra per liter sammenlignet med dagens prisnivå.

Dette mener Senterpartiet vil få svært alvorlige følger for privatpersoner og næringslivet generelt.

– Dette er en kostnadsbombe for norsk transportnæring. Norge er jo et veldig langstrakt land, og veldig mange er avhengig av bilen. Da vil økte kostnader kunne slå veldig kraftig ut, advarer Sp-lederen.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) reagerer kraftig på Vedums utspill:

– Vi kommer aldri til å akseptere en situasjon der pumpeprisen plutselig øker med sju kroner literen, det kommer ikke til å skje. Det er et skremmebilde som ikke har rot i virkeligheten.

– Det er useriøst

Statsråden mener Sp-lederen overdriver i sin argumentasjon.

– Vi kommer ikke til å akseptere at de høyeste prisanslagene legges på bensinprisene i sin helhet. Da vil det komme tiltak, varsler klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

– Det er useriøst av Senterpartiet å komme med slike skremmebilder, særlig når de også stemte for dette sammen med et samlet storting i desember 2023. Nå følger vi opp det Stortinget har bestemt. Norge er forpliktet til å innføre, og følge EUs nye klimakvotesystem, skriver Bjelland Eriksen i en epost til ABC Nyheter.

Han viser til at målet med det nye klimakvotesystemet er å få ned utslippene innen veitransport, bygg og anlegg og deler av industrien.

– Dette er sektorer som fortsatt har store utslipp, der omstillingen går for sakte, påpeker han.

– Kan slå helt feil ut for Norge

Trygve Slagsvold Vedum på sin side er tydelig på at en omkamp om innføring av EUs avgiftssystem er nødvendig, og at det må skje så fort Stortinget samles igjen i høst.

– Vi må ta omkamp om dette med en gang etter valget. Siden Ap, Høyre, MDG, Venstre, KrF, SV og Rødt vedtok dette regelverket i juni har 18 EU-land startet en omkamp om regelverket i EU. Da kan ikke vi i Norge bare la dette gå sin gang, understreker Vedum.

– Har du inntrykk av at regjeringen og andre partier er villige til å inngå kompromiss?

– Både Høyre, KrF, Venstre og Arbeiderpartiet var veldig kompromissløse i vår. Nå har jo noen partier begynt å bevege på seg. Jeg håper flere av de partiene som utgjorde flertall i vår, ser at dette kan slå helt feil ut for Norge.

– Dette er jo ikke penger som skal gå til Norge, men ut av Norge. Derfor er dette veldig alvorlig, og noe veldig nytt. Det at EU skal begynne å styre over vår drivstoff-politikk, det er vi helt imot, mener Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.

– Vi kommer ikke til å akseptere at de høyeste prisanslagene

Ifølge Støre-regjeringens forslag til ny klimakvotelov, kan økte kvotekostnader for bensinstasjoner bidra til prisøkninger på drivstoff. I verste fall kan prisen på bensin og diesel bli henholdsvis 6,54 kroner og 7,49 kroner ekstra pr. liter sammenlignet med dagens prisnivå.

– I tillegg til at anslagene er usikre, så spriker estimatene. Som vi skriver til Stortinget, kan literprisen for diesel øke med alt fra 1,7 kroner til 7,49 kroner dersom hele kostnaden lempes over på forbrukerne. Men de høyeste anslagene er uakseptable for oss. La det være helt klart: Vi kommer ikke til å akseptere at de høyeste prisanslagene legges på bensinprisene i sin helhet. Da vil det komme tiltak, varsler klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

 – Ekstraregning: Syv kroner per liter

Trygve Slagsvold Vedum mener norske forbrukere vil slite den dagen direktivet blir gjort gjeldene i Norge.

– Ifølge regjeringen selv kan den nye EU-avgiften på drivstoff gi en ekstraregning på opp til syv kroner per liter diesel, og 6,40 kroner på bensin. Det er cirka samme nivå som vi har samlet avgifter på drivstoff i dag, med andre ord kan det bli en dobling av drivstoffavgiftene. Det er dette som skal skje fra 2027 eller 2028. Vi mener det er en kostnadsbombe, gjentar Sp-lederen, og legger til:

– Dette er jo ikke penger som skal gå til Norge, men ut av Norge. Derfor er dette veldig alvorlig, og noe veldig nytt. Det at EU skal begynne å styre over vår drivstoff-politikk, det er vi helt imot.

Vedum vil ikke tallfeste hva han mener er en anselig pumpepris på drivstoff i Norge, men er klar på at avgiftene må ned:

– Det som har vært min kampsak, er å ikke øke avgiftene. Det har vært ekstremt viktig for meg og Senterpartiet. Det har vi fått til de siste fire årene og vi skal sørge for det en gang til om vi får makt.

– Da vil det komme reaksjoner i resten av Europa

Ifølge regjeringen er det ikke skrevet i stein hvordan fremtidens drivstoffpriser blir.

– Ifølge regjeringen selv kan den nye EU-avgiften på drivstoff gi en ekstraregning på opp til syv kroner per liter diesel, og 6,40 kroner på bensin. Det er cirka samme nivå som vi har samlet avgifter på drivstoff i dag, med andre ord kan det bli en dobling av drivstoffavgiftene, advarer Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.

– Det er ingen som i dag vet hva kvoteprisen faktisk vil bli. Estimatet Senterpartiet viser til er urealistisk. I tillegg til at anslagene er usikre, så spriker estimatene. Dersom kvoteprisen blir for høy, vil det komme reaksjoner i resten av Europa, og vi kommer også til å være tydelige. Det må Kommisjonen forholde seg til, understreker klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

Han viser til forslaget fra de 18 EU-landene, som Vedum bruker i sitt angrep.

– Dette innebærer ikke et ønske om å skrote systemet, men de foreslår endringer som blant annet vil bidra til å gjøre kvoteprisen mer forutsigbar. Dette er noe vi synes er bra, og som vi har tro på at kan bidra til endringer til det bedre. Og vi er tydelige på at det ikke er Arbeiderpartiets politikk å la en slik pris slå ut på pumpa. Det har vi verktøy til å unngå. Og vi har tenkt å bruke dem, forsikrer statsråden.

– Vi har alle verktøyene for å unngå sjokkøkninger

Han beroliger nordmenn som frykter ekstreme drivstoffpriser, og lover at det ikke kommer til å skje på Støre-regjeringens vakt.

– Omstillingen skal være rettferdig, og regjeringen skal stille opp. Vi har alle verktøyene vi trenger for å unngå sjokkøkninger. Vi kan kompensere gjennom å redusere andre avgifter, eller vi kan innføre støtteordninger. Vi skal sørge for at dette ikke rammer folk hardt. Fra Arbeiderpartiets siden kommer vi aldri til å akseptere en situasjon der pumpeprisen plutselig øker med sju kroner literen, er løftet fra klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen til det norske folk.