Politikk
#VALG2017
Høye priser bekymrer: MDG vil kutte moms på kollektivtransport
De siste årene har det blitt stadig dyrere å reise kollektivt i Norge. Særlig har bussprisene steget. Får MDG makt etter høstens Stortingsvalg, vil partiet kutte all moms på kollektivtransport.
Fra 2005 til 2016 steg prisene på buss og taxi i Norge med over 50 prosent. Dette mer enn prisveksten i både EU og resten av Skandinavia, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Nå sier MDG og byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg, at de vil kutte all moms på kollektivtransport.
– Dette er jo helt motsatt av det alle politikere i årevis har snakket om, nemlig at det skal lønne seg å velge miljøvennlig i hverdagen. Jeg tror mange nordmenn ønsker å være med på å ta vare på miljøet rundt oss, men det kan ikke være sånn at det skal straffe seg å reise grønt, sier Nguyen Berg til ABC Nyheter.
Ifølge SSB har alle prisene på kollektivtransport i Norge steget mer enn utviklingen i konsumprisindeksen.
– For å raskt sette ned prisene vil De Grønne fjerne merverdiavgiften på kollektivtransport. Dette har MDG foreslått i vårt alternative statsbudsjett og er et tiltak som jeg mener bør gjennomføres allerede i høst dersom vi får en ny regjering som prioriterer miljø og klima først, sier MDG-toppen.
Forslaget fra MDG er ikke nytt, både de og Venstre gikk i 2016 inn for å fjerne momsen på kollektivtransport i sitt alternative budsjett.
Den gang beregnet de grepet til å koste 750 millioner kroner.
– I fjor reiste for første gang flere kollektivt enn med bil i Oslo. Så langt i 2017 ser vi at veksten i kollektivtrafikken fortsetter å øke, ikke minst takket være at byrådet økte driftsbudsjettet til Ruter mer enn de siste fire årene til sammen. I 2017 har Oslofolk fått mer enn 1100 nye kollektivavganger i uka. Gjennom å fjerne moms på kollektivtransport vil kollektivtransport vil bli enda mer attraktivt sammenliknet med bilkjøring, konkluder Nguyen Berg.
MDG-Hansson om barndommen: Faren min havnet i konsentrasjonsleir
Regjeringen har økt momsen
– Erna og Siv har kuttet i skatten til de med høye inntekter, og fjernet avgifter på båtmotorer og campingvogner, samtidig som de i 2016 satte opp momsen på kollektivtrafikk fra 8 til 10 prosent. Det er usosialt, og det er dårlig miljøpolitikk, sier Nguyen Berg.
Da regjeringen hevet økte momsen på persontransporttjenester fra 8 til 10 prosent, sa samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at det ikke ville bli dyrere kollektivtransport.
– Økte kostnader for kollektivselskapene vil bli kompensert for gjennom økte bevilgninger over offentlige budsjett, sa Solvik-Olsen til NTB.
Samferdselsdepartementet har tirsdag ikke besvart ABC Nyheter sin henvendelse.
Drømmer om vippeposisjon
Om det var stortingsvalg i dag, ville Miljøpartiet De Grønne fått sju representanter på Stortinget, viser en gjennomsnittsmåling for juli.
Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre har utelukket et samarbeid med MDG, men partiet lever fortsatt i håpet om at en vippeposisjon etter valget skal tvinge Jonas Gahr Støre eller Erna Solberg til å ta partiet inn i et regjeringssamarbeid etter valget.
– Valget er opp til velgerne, hvis MDG havner på vippen vil både Erna og Jonas måtte forholde seg til det. For å få makt vil de fort bli avhengig av et tett samarbeid med oss. Når Jonas Gahr Støre får sett meldingen fra velgerne, så vil kravet om å ikke åpne nye felt være lettere å akseptere da enn i valgkampen. Alle partiene er enig om at Norge må kutte utslipp, men det er handlingsvegring når det kommer til tempo, sa partiets nasjonale talsperson og førstekandidtat i Oslo, Une Aina Bastholm, til ABC Nyheter i forrige uke.
Les: MDG mest frem i julimålinger