Norge
Uma Feed stevner den norske stat for ulovlig adopsjon
Uma Feed stevner Staten for menneskehandel og menneskerettighetsbrudd i forbindelse med sin adopsjon fra Sør-Korea.
Feed har gått i bresjen for å avdekke kritikkverdige forhold om adopsjon til Norge. Torsdag leverer hun inn stevning av den norske stat, der hun anfører at hun i 1982 ble ulovlig adoptert, og at norske myndigheter bidro til at hun ble utsatt for menneskehandel.
– Jeg går for presedens og en fastsettelsesdom, slik at dette kan gagne alle utenlandsadopterte, skriver Feed i en pressemelding.
Feed hevder det burde vært tilstrekkelig informasjon i 1982 til at norske myndigheter og adopsjonsorganisasjonen Verdens barn skulle visst hva de burde gjøre. Feed mener de burde undersøkt om hennes foreldre hadde samtykket til adopsjon og om hun var foreldreløs.
Feed fikk i fjor innvilget fri rettshjelp og blir den første adopterte i Norge som vil stevne staten for menneskehandel.
Hun var registrert som et foreldreløst barn, men fant senere ut at foreldrene hadde lett etter henne siden hun forsvant på 80-tallet.