Verden
Trump med historisk Iran-grep: Har ikke skjedd på flere tiår
USA åpner for at Iran kan selge olje i dollar for første gang på flere tiår, midt i forhandlingene om en varig fredsavtale.
(Artikkelen er først publisert av Finansavisen):
USA har utstedt en 60-dagers lisens som lar Iran selge olje på det internasjonale markedet, skriver Bloomberg.
Fritaket åpner også for at Iran kan selge olje i dollar, inkludert til amerikanske kjøpere, for første gang på flere tiår, melder Wall Street Journal. Det betyr at iranske banker kan motta betalinger direkte fra utlandet.
Fritaket suspenderer flere tiår med restriksjoner som har tvunget Teheran til å eksportere olje via en skyggeflåte av aldrende tankskip, hovedsakelig til kinesiske raffinerier. Det innebærer også at Iran inntil videre lovlig kan selge olje fra sanksjonerte fartøy.
Ifølge Miad Maleki, tidligere sanksjonstjenestemann i det amerikanske finansdepartementet, gjelder fritaket også iranske enheter, inkludert sentralbanken, som har vært omfattet av sanksjoner knyttet til terroraktivitet – ikke bare atomprogrammet.
– Det representerer et grunnleggende brudd med Iran-sanksjonsarkitekturen Kongressen har bygget opp de siste to tiårene, sier Maleki til WSJ.
Ifølge en talsperson for Teherans oljeeksportørforbund har europeiske tradere allerede tatt kontakt for å kjøpe iransk råolje etter fritaket, men ingen amerikanske selskaper.
Uenige om atominspektører
Fritaket fra det amerikanske finansdepartementet kom mens USA og Iran fortsetter samtaler i Sveits om en permanent fredsavtale. Visepresident JD Vance, som deltok i samtalene, beskrev den første forhandlingsrunden som «veldig, veldig god», ifølge Bloomberg.
Vance sa også at Iran hadde gått med på å slippe atominspektører tilbake til landet. Noe også Donald Trump bekreftet.
Imidlertid bestred iranske tjenestemenn dette, og sa ifølge Bloomberg at Vances uttalelse var «falsk og ikke gjenspeiler virkeligheten».
Avtalen som ble inngått forrige uke skal stanse konflikten og bane vei for en mer langsiktig løsning, men flere sentrale spørsmål står fortsatt uløst.
Blant de mest betente temaene er Irans atomprogram, sanksjonslettelser, Hormuzstredet og kampene i Libanon, der Israel kjemper mot Iran-støttede Hizbollah.
– Folket deres er veldig sultne
Ifølge Bloomberg ønsker Iran fritaket for oljesalg velkommen etter flere år med harde sanksjoner. Samtidig signaliserte ledelsen i landet at de fortsatt kan bruke Hormuzstredet som pressmiddel dersom Israel fortsetter kampene i Libanon.
Trump ble mandag spurt om hvordan USA kan sikre at Iran ikke bruker oljeinntektene til å bygge opp militæret igjen.
– De skal ikke gjøre det, sa Trump.
– De skal bruke penger på å kjøpe mat til folket sitt, fordi folket deres er veldig sultne akkurat nå, la han til.
Kan løfte tankaksjer
Sanksjonsfritaket kan også få betydning for tankmarkedet. Pareto Securities peker på at rundt 165 VLCC-er har vært involvert i iransk oljehandel de siste årene.
Meglerhuset skriver at disse skipene står for rundt 20 prosent av oljen til sjøs, men bare 6 prosent av totale lastingene. Det illustrerer hvor lite effektiv den sanksjonerte handelen har vært.
Ifølge Pareto kan fritaket bli positivt for tankmarkedet dersom sanksjonerte skip fortsatt holdes utenfor det åpne markedet. Hvis skipene derimot kan laste iranske cargoer uten samme ineffektivitet, eller vende tilbake til det ordinære markedet, kan effekten bli mer nøytral eller negativ.
Pareto mener særlig VLCC- og suezmax-rederier som Frontline, Okeanis Eco Tankers, DHT, Hafnia, Capital Tankers, International Seaways og Teekay Tankers kan få et løft i estimatene for tredje kvartal, ettersom den langsomme og volatile gjenåpningen av Hormuz fortsatt binder opp skip. ¨
På Oslo Børs stiger Frontline, Hafnia og Okeanis Eco Tankers nær 1 prosent fra start tirsdag. For John Fredriksens Frontline innebærer det i så fall den ellevte handelsdagen på rad med kursoppgang.