Trump-kutt kan ramme elbilene hardt
Snart er det slutt på støtteordningene.
Han var veldig tydelig på det i valgkampen og har heller ikke snudd etter at han ble president: Donald Trump er sterkt imot all form for støtte til elbiler. Og nå er det klart at det amerikanske bilmarkedet kan se temmelig annerledes ut fra høsten av.
Fra 1. oktober forsvinner nemlig dagens ordning der bilprodusentene får en betydelig skattelette for hver solgte elbil og ladbare hybrid. Beløpet er på 7.500 dollar, eller rundt 75.000 kroner, per bil.
Dette ble innført helt tilbake da Barack Obama var president i USA. Hans målsetning var da at landet skulle bli det første i verden med én million elbiler på veiene.
Brenne inne med biler?
Dermed kan det også bli hektisk hos amerikanske bilforhandlere de neste månedene. Ifølge bransje-nettstedet Automotive News har de samlet sett biler på lager for 100 dagers normalt salg.
Nå er spørsmålet om mange nok kunder vil være interessert i å kjøpe elbil før oktober, eller om forhandlerne risikerer å brenne inne med biler.
I mai økte elbilsalget i USA med 8 prosent, men totalt er det ned 12 prosent så langt i år, sammenlignet med fjoråret. Tesla er blant produsentene som sliter på det amerikanske markedet. Her er det også store geografiske forskjeller. California er for eksempel langt framme på elbiler, mens markedsandelene andre steder er svært lave.
Tør du å kjøpe denne bruktbilen?
Ligget i krig med bilbransjen
Å fjerne elbilstøtten vil angivelig spare den amerikanske staten 2,5 milliarder dollar over de neste ti årene.
Trump vil samtidig ta bort en rekke insentiver for å få fart på utvikling og utbygging av fornybar energi. Hans prinsipielle holdning er at dette er noe markedet må ta seg av, ikke staten.
Trump har også tidvis ligget i krig med den amerikanske bilbransjen. Han har svært høylytt kritisert de som har flyttet bilproduksjon ut av USA. I fjor truet han med å fjerne alle subsidier til General Motors (GM) da de vedtok å legge ned fire fabrikker i USA og kutte 15.000 jobber.
Ford kutter i Europa: Flere tusen mister jobben
USA kan bli annerledes-land
Hvis dette enorme markedet på sett og vis melder seg ut av elbilutviklingen, vil det bety færre elektriske biler utviklet og produsert. I Europa og Kina er utviklingen nå helt motsatt.
Det satses tungt på elektriske biler og mange mener det bare er snakk om 5-10 år før disse kan nærme seg salgstallene til biler som går på bensin og diesel. Dermed kan USA bli annerledes-landet her.
LES MER: Én ting gjør at elbiler kan bli billigere de neste årene