Norge
Trosser trenden: Selger fortsatt mest diesel
Større enn alle andre drivlinjer.

(Artikkelen er først publisert av Broom): 97 prosent av alle nybiler som selges i Norge nå, er elektriske. Det betyr at biler som går på bensin, diesel eller en hybridløsning, deler på fattige tre prosent.
Slik er situasjonen definitivt ikke, hvis vi ser på Europa som helhet. Av de litt over én million bilene som ble registrert i april, har fortsatt 87 prosent en eller annen fossil eller hybrid drivlinje, ifølge fersk statistikk fra JATO Dynamics.
Bensin og diesel fortsatt mye viktigere
Og hvis vi bryter ned på merker, ser vi helt tydelig at bensin fortsatt er viktigst drivlinje for en rekke merker. For Europas største bilprodusent Volkswagen Group, utgjør rene bensinbiler fortsatt 53 prosent av nybilsalget i Europa, mens elbiler nå utgjør 20 prosent.
For Europas nest største produsent, Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel, Fiat med flere), er bensin enda viktigere: Hele 73 prosent av nybilene som ble solgt i april, har kun en bensinmotor under panseret. Her utgjør elbilene 14 prosent.
Diesel er derimot på vikende front, men står fortsatt sterkt hos enkelte produsenter. Aller viktigst er diesel for Mercedes. I april utgjorde bilene med dieselmotor hele 37 prosent av nybilsalget for bilprodusenten i Europa, mer enn alle andre drivlinjer.
Også for BMW, Ford og Volkswagen er diesel fortsatt viktig, med henholdsvis 24, 19 og 18 prosent av nybilsalget.
Dieselbilen er tilbake – her er dommen
Tiguan på dieseltoppen
Bryter vi statistikken ned på modeller, er det én bil på topp 10 i april der brorparten av de registrerte i april hadde dieselmotor: Volkswagen Tiguan.
Modellen var i flere år en av Norges mest populære nybiler, men forsvant fra forhandlerne fra 2023.
Den var imidlertid fortsatt Europas fjerde mest registrerte bil i april 2025, og 35 prosent av dem gikk på diesel.
Les også bruktbiltesten vår av Tiguan: Denne ønsker mange seg
Her er de ti mest registrerte bilene i Europa i april, med drivlinjer:
Plass | Modell | Antall | Diesel | Bensin | Andre drivlinjer |
---|---|---|---|---|---|
1 | Renault Clio | 18,997 | 15% | 43% | 42% |
2 | Dacia Sandero | 18.590 | 0% | 45% | 55% |
3 | Peugeot 208 | 16.529 | 0% | 90% | 10% |
4 | VW Tiguan | 16.227 | 35% | 33% | 32% |
5 | Citroen C3 | 16.133 | 0% | 75% | 25% |
6 | Toyota Yaris Cross | 15.989 | 0% | 0% | 100% |
7 | Dacia Duster | 15.900 | 0% | 34% | 65% |
8 | VW Golf | 15.575 | 20% | 67% | 13% |
9 | VW T-Roc | 15.365 | 16% | 84% | 0% |
10 | Toyota Yaris | 15.277 | 0% | 2% | 98% |
Kilde: | JATO Dynamics |