Norge
Transportøkonomisk institutt foreslår 30-sone innenfor Ring 3 i Oslo
I et nytt forslag fra Transportøkonomisk institutt (TØI) foreslås det nå å innføre en 30-sone innenfor Ring 3 i Oslo.
– Det viser seg at det er en bølge av europeiske byer som jobber med dette. Noen har satt samme fartsgrense i hele byen, mens andre har gjort det i et utvidet sentrumsområde, sier forsker Aud Tennøy i TØI til Avisa Oslo.
Hun mener at tiltaket vi bidra til en bedre og triveligere by, få flere gående og syklister enn biler og å redusere antall trafikkulykker.
– Det er rett og slett tull. Fartsgrensen må stå i stil med veitypen og vegstandaren. Ingen vil forstå en slik grense, sier første nestleder i Transportkomiteen, Frank Sve (Frp) til VG.
– Hvis fartsgrensen skal helt ned i 30, blir det hvert fall kø, og det kan fort skje at folk kjører fortere enn grensen fordi de ikke forstår hvorfor den er satt. Da kan det oppstå farlige situasjoner, sier han videre til avisen.
I Oslo styrer kommunen over de kommunale veiene, mens staten kontrollerer farten på statens veier. Dermed er kommunen avhengig av støtte fra staten dersom et bystyreflertall ønsker utvidet 30-sone slik TØI foreslår, skriver avisen.
juleideer fra kreative ideer