Norge
To ting er feil her – ser du hva?
Denne tabben gjør nok ganske mange.
(Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no)
Tilhenger er gull verdt når du skal frakte lange gjenstander, som for eksempel planker og reisverk. Men samtidig må du vite både hvordan du skal få det med – og hvordan du må merke lasten.
Denne uken hadde Statens vegvesen kontroll ved Forus i Sandnes. Der stoppet de en bil med tilhenger som ikke fikk kjøre videre.
Hvorfor? Jo, her var det flere ting kontrollørene reagerte på:
Oppå karmene
For det første hadde ekvipasjen såkalt tillatt totalvekt på over 5.000 kilo, det hadde ikke sjåføren førerkort til. Han ble derfor anmeldt til politiet for dette.
Så var det lasten: Dette skriver Vegvesenets Johanne Elise Reianes i sin rapport:
– Tilhengeren fikk også bruksforbud for ikke å ha merket utstikkende last over en meter bak kjøretøyet. Tilhengeren var ikke egnet for denne type last oppå karmene og fikk bruksforbud for dette også. Den ene karmen var heller ikke festet. Kjøretøyet ble stående til det ble omlastet.
Les også: Denne tilhengerfeilen gjør mange nå
Komme forover som et prosjektil
Å legge lasten oppå karmene til tilhengeren, er kanskje en enkel løsning. Men den anbefales ikke:
Overingeniør Frode Nilsen ved utekontrollseksjon region Nord har tidligere forklart det til Broom på denne måten:
– Lasten vil med en bråstopp komme forover og inn bakvinduet som et prosjektil. Lasten vil også bevege seg opp og ned på ender og på midten slik at den til slutt kan skade for- og baklem.
Når lasten kun hviler på for- og baklem, øker dette belastningen på de smale karmene ytterligere ved for eksempel hver oppbremsing og akselerasjon.
Gir karmene etter, kan plankene plutselig ligge løst og umiddelbart skape livsfarlige situasjoner i trafikken.
Dessuten får man et høyt tyngdepunkt på lasten, noe som påvirker hvordan hengeren oppfører seg på veien negativt.
Les også: Slik må du merke utstikkende last på tilhengeren
Legge paller under
Anbefalingen fra Vegvesenet er klar:
For- og baklem bør tas bort, slik at lasten blir låst til et skikkelig underlag og med friksjon. Man kan med fordel også legge paller under, slik at stroppene får god vinkel og får klemt lasten ordentlig fast til underlaget.
Stikker lasten mer enn én meter ut bak, må du i tillegg huske på å merke den godt bakerst, for eksempel med en plastpose eller refleksvest.
Her denne FoU-rapporten finner du alt du trenger å vite om sikring av last i varerom og tilhenger for kjøretøy under 3.500 kilo.
Les også: Du kan miste førerkortet – uten å vite at du kjører for fort