Ti prosent kan forsvinne
Tapet de færreste snakker høyt om.
Denne artikkelen ble først publisert hos Broom.
Å lade en elbil er ikke det samme som å fylle bensin. Joda, det er blitt enklere å lade i det siste, og på nye ladestolper er sjansen stor for at du kan betale med kort eller tapping.
Det vi sikter til, er selve overføringen av energien. På en bensinpumpe vet du at når du fyller 50 liter, så får du 50 nye liter tilgjengelig på tanken. Justervesenets kontroller sørger for at mengden til enhver tid er pinlig nøyaktig.
Energi går tapt – du må betale
Men når du lader, må du belage deg på at det går mer energi ut av ladestolpen, enn hva som blir lagret i batteriet.
Under ladeprosessen forsvinner nemlig en del av energien, takket være motstand i kabler og generell varmeutvikling, for ikke å glemme energi som brukes til kjøling eller varming av batteriet.
All denne energien som går tapt kaller vi ganske enkelt for ladetap, og det er du som må betale for den.
Hvor mye som går tapt, varierer med temperatur og bilmodell. Og forskjellene kan faktisk være ganske store. Det viser en fersk test utført av den tyske motorganisasjonen ADAC.
Tesla gruser konkurrentene i juni
Inntil ti prosent forsvinner
De testet ladetap på fire populære elbilmodeller, og fant et ladetap på inntil ti prosent.
Det er ganske mye. Lader du for eksempel elbilbatteriet med 60 kilowattimer, risikerer du et ladetap på seks kilowattimer. Hvis prisen per kilowattime er seks kroner, har du altså betalt 36 kroner «for mye».
Tenk deg ramaskriket som hadde oppstått hvis fem liter bensin skulle fordunstet under fylling av en bensintank!
Mener mange med elbil lager problemer for strømnettet
Tesla mest – Hyundai best
Det var Tesla Model Y som hadde det største ladetapet på ti prosent. Det skjedde ved hurtiglading uten forvarmet batteri, ved temperatur i luften på 0 grader. Til sammenligning hadde Hyundai Ioniq kun seks prosent ladetap under samme forhold.
Heldigvis kan du påvirke hvor stort ladetapet skal være, ved å forvarme batteriet før du ankommer ladestasjonen. Mange elbiler har et eget menyvalg for dette. Har ikke bilen din det, er løsningen å kjøre et stykke på de kaldeste dagene, før du kobler bilen til ladestolpen.
I ADAC-testen reduserte Tesla Model Y ladetapet fra ti til fire prosent med forvarmet batteri. For Hyundai Ioniq var tapet helt nede i én prosent. Ingen av de øvrige modellene var i nærheten av like lave ladetap som Hyundai:
Etterlyser opplysningskrav
I kjølvannet av testen mener ADAC at det bør bli et krav at bilprodusentene oppgir hvor mye energi som går tapt under hurtiglading.
De oppfordrer samtidig elbilistene til å unngå å lade når batteriet er kaldt. Da vil samtidig ladeprosessen gå mye raskere.