Tatt i 90 km/t i 50-sone – skyldte på Teslaen

Nå har bileieren vært i retten.

SKILTET NED: Høyre kjørefelt i tunnelen var stengt og trafikken ble sluset over i venstre felt hvor fartsgrensen så ble skiltet ned til 70, deretter 50 km/t. Det påsto Tesla-sjåføren at han ikke hadde sett og at bilen fortsatte i 90 km/t fordi autopiloten var koblet inn. Nå har han vært i retten.
Publisert

(Artikkelen er først publisert av Broom): Mannen skyldte på bilens autopilot og aksepterte ikke førerkortbeslag da han ble stoppet i nesten det dobbelte av fartsgrensen i en 50-sone. Nå har mannen i 40-årene vært i retten. Det gikk ikke veldig bra ...

Bakgrunnen var en kjøretur sent på kvelden i mars i år. Her kjørte vedkommende en Tesla på vei sørover i Nøstvedtunellen i Follo. Fartsgrensen er på 90 km/t på strekningen.

Men denne kvelden var høyre felt stengt, dermed ble trafikken sluset over til venstre felt og fartsgrensen skiltet ned til først 70 km/t, så 50 km/t. 

Like ved tunnelåpningen hadde politiet laserkontroll i 50-sonen. Og der ble Teslaen målt til 90 km/t.

Det var lokalavisen Østlandets Blad som først skrev om dette.

Ikke sett fartsgrense-skiltene

Mannen erkjente straffskyld og sa seg villig til å betale forelegg. Men han aksepterte altså ikke førerkortbeslag, derfor endte saken i retten.

Der forklarte han at han hadde stilt inn bilens «autopilot» slik at den hele tiden skulle følge fartsgrensen. Han forklarte videre at han ikke hadde sett skilt som viste fartsgrense på 70 eller 50 km/t. Han hadde derimot sett skilt som med piler innsnevret kjørebanen til ett kjørefelt.

Politioverbetjenten som gjennomførte laserkontrollen, forklarte at han kjørte gjennom tunnelen før laserkontrollen startet og at skiltingen fungerte som den skulle. 

Han har videre forklart at veitrafikksentralen hele tiden hadde oppsyn med tunnelen samt at han under kontrollen kunne se skiltene med kryss som viste at høyre kjørefelt var stengt. Det ble stanset biler både før og etter tiltalte.

Kjørte for fort i tunnel, krevde 140.000 i erstatning

Uansett førerens ansvar

Dette kan vi lese i dommen: 

Retten finner å kunne utelukke at det var noe feil på skiltingen. Tunnelen er videoovervåket og godt opplyst. Tiltalte er den eneste som har påstått at skiltene ikke viste den reduserte fartsgrensen og den forklaringen kom han først med i rettsmøtet som skulle behandle begjæringen om fortsatt førerkortbeslag. Hverken vegtrafikksentralen, politiet eller andre trafikanter har observert eller bemerket mangelfull skilting.

Å skylde på bilen førte heller ikke fram: 

Når det gjelder tiltaltes forklaring om at bilen ikke fanget opp hastighetsskiltene, bemerker retten at det uansett er tiltaltes forpliktelse å følge med på fartsgrensen til enhver tid, samt at det uansett vil være uaktsomt å stole blind på bilens tekniske innretninger og at disse er riktig innstilt. Retten finner det etter dette bevist utover enhver rimelig tvil at tiltalte har forholdt seg som beskrevet i tiltalen og at han i det minste har handlet grovt uaktsomt. Han domfelles derfor i overensstemmelse med tiltalen.

Grisekjørte forbi sivil politibil – så kom blålysene på

Måtte også betale saksomkostninger

Dermed endte det med 18 dagers betinget fengsel, med prøvetid på to år, samt bot på 16.500 kroner, subsidiært fengsel i 16 dager. 

Mannen ble også fradømt førerkortet i ni måneder. Her forsøkte han å argumentere med spesielle hensyn som tilsa at han burde slippe med kortere beslagstid. Det nådde imidlertid ikke fram:

Tiltalte har vist til at han er den eneste i familien med førerkort, at han har ansvaret for en 12 år gammel datter samt at han har store utfordringer med å bevege seg pga et ryggonde. Det er vanskelig for ham å bruke offentlig kommunikasjon. Retten bemerker at tap av førerretten normalt vil medføre uleilighet for vedkommende og også for andre enn den som mister førerretten. Situasjonen for tiltalte er i så måte ikke er vesentlig annerledes enn det som normalt må påregnes i slike situasjoner. 

I tillegg til boten, må mannen også betale sakskostnader til staten, på til sammen 2000 kroner. 

Følte bilen bak ville han skulle kjøre fortere – det var en politibil...