Tar grep for å unngå toll

Nytt bilmerke skal bygges i Østerrike.

Aion V er en mellomstor SUV på størrelse med Skoda Enyaq.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert av Broom.no.

Nok et nytt bilmerke er straks klart for Europa, og nok en gang står en kinesisk produsent bak. Men når GAC straks inntar vår verdensdel med sin første modell, kommer ikke bilene på store lasteskip fra andre siden av kloden. 

I stedet skal bilene bygges i Europa, nærmere bestemt i Graz, Østerrike, på det store produksjonsanlegget til Magna Steyr. Det skriver nyhetsbyrået Reuters.

De har bygget biler for en rekke merker, blant annet Porsche, Mercedes og inntil relativt nylig: Norgessuksessen Jaguar I-Pace. 

Mellomstor og rimelig SUV først

GAC er statseid, og regnes som Kinas femte største bilprodusent. I 2024 produserte de og solgte rundt en halv million elektriske biler, som i stor grad har gått til hjemmemarkedet. 

Det har lenge vært kjent at GAC har planlagt europalansering, først med modellen Aion V. Det er denne som skal produseres hos Magna i første omgang, bekrefter selskapet. Magna har også inngått avtale med Xpeng om produksjon i Europa.

Les også: Kinesiske biler doblet salget

Aion V er en mellomstor SUV på 4,6 meter, omtrent på størrelse med Skoda Enyaq. Bilen kommer med tre forskjellige batteripakker, med energikapasitet på 70, 80 og 95 kWt, med rekkevidder på 500-700 kilometer. 

Slik ser Aion V ut innvending.

Modellen kommer med drift på forhjul, og en motor som yter 221 hestekrefter. 0-100 km/t skal være unnagjort på 7,9 sekunder. 

Mulig startpris ble i fjor anslått til godt under 400.000 kroner. Siden har konkurransen hardnet til, så vi blir ikke overrasket om den ender enda lavere.

Les også: Utfordrer Audi og Porsche – til halve prisen

Unngår straffetoll

Broom var blant de første i Europa som stiftet bekjentskap med modellen. Det skjedde allerede i fjor høst, under et pressearrangement i Paris.

– Det er viktig å få et fotfeste i det europeiske bilmarkedet, og vi starter med Aion V. Siden er målet å lansere 4-6 modeller de neste par årene, sa Wei Haigang til Broom. 

Han er sjef for den internasjonale satsingen til bilprodusenten.

Den gang innrømmet han at europeisk straffetoll på elbiler fra Kina var en stor utfordring. Ved å flytte produksjonen av bilen til Europa, kan de unngå straffetollen, som kunne gjort bilen bortimot 40 prosent dyrere i EU-land. 

Norge og Storbritannia er blant landene som ikke har straffetoll, og Haigang sa at Norge var aktuelt som et av de første landene de ville satse i i Europa.

– På sikt ønsker vi å være blant de viktigste aktørene, men vi har ikke dårlig tid. Vi tar et skritt om gangen, men vi har god tro på at vi vil selge noen tusen eksemplarer av Aion V allerede det første året, sa toppsjefen.

Vi kommer tilbake med mer informasjon så snart vi vet mer om eventuell norsk lansering.

Les også: Flere bilmerker har gitt opp Norge