Næringsliv

Talent-fabrikken

– De som tar imot ballen når vi kaster den, får mange muligheter, sier Sigrid Schrødter Teig. 31-åringen leder shippingselskapet Western Bulk i Singapore.

Sigrid Schrødter Teig (t.v.) leder Western Bulks Singaporekontor. Med seg på laget har hun Torbjørn Gjervik, Savannah Kilde og Alexander Kestler (t.h.).
Publisert Sist oppdatert

Det er søndag formiddag. Fridag for de fleste. Men for den unge gjengen med arbeidssted Western Bulk i Collyer Quay i Singapore, er det helt naturlig å møte opp likevel.

– Vi jobber litt hele tiden. Når arbeidsdagen på kontoret er over, har de våknet i Norge eller på den andre siden av verden. Vi har hjemmekontor med to skjermer, og innimellom jobber vi natten gjennom om vi må, sier Alexander Kestler til Finansavisen og legger til:

– Som alle andre har vi bare fem arbeidsdager i uken, men skipene stopper jo ikke opp selv om det er helg. Da er det ikke alltid vi kan det heller.

– Vi er jo her for å jobbe. De fleste av oss, i hvert fall, erter Sigrid Schrøder Teig. 31-åringen er sjef for Singapore-kontoret til Western Bulk. Hun sitter også i ledergruppen i Oslo, hvor de har rundt 50 ansatte. I Singapore er de rundt 35. På verdensbasis teller selskapet 100 ansatte.

Singapore

Teig har vært i Singapore i åtte år. Etter NHH fikk hun en traineestilling i regi av Rederiforbundet.

– Her får man mye ansvar tidlig, og vi liker å bygge opp talenter internt. Det er viktig for oss å finne noen som vil være her mer enn et par år. Da er det lett å gi dem ansvar. Hvis de tar imot ballen når vi kaster den, får de mange muligheter, lover Teig.

Alexander Kestler har snart vært i Singapore i fem år, og har ingen planer om å flytte. Han har tysk far, norsk mor, kinesisk kone med tysk pass og to språkforvirrede barn. 32-åringen har gått på NHH og har tidligere bodd i Tyskland, Norge, Kina og England.

– Jeg blir her i Singapore. Tidligere jobbet jeg på Western Bulks hovedkontor i Oslo. Min kone jobbet i London og ville ikke flytte til Norge. Jeg ville ikke forlate Western Bulk, og da ble Singapore et naturlig valg. De har et bra skolesystem og et sted hvor begge kan ha en karriere, sier Kestler.

Sammen med Torbjørn Gjervik, trader han frakt.

– Jeg har snart vært i Singapore i fire år. Jeg studerte shipping i Southampton og i Hong Kong. Så jobbet jeg i Oslo før jeg kom hit, sier Gjervik.

32-åringen fra Askøy utenfor Bergen innrømmer at han innimellom lengter hjem.

– Det er langt hjem. Hadde jeg hatt familien min i Oslo, kunne jeg jobbet en uke fra kontoret der i forbindelse med ferier for å se dem litt ekstra. Fordi det ikke er et alternativ for meg er jeg heldig som har en eventyrlysten familie som gjerne har feriert i Sørøst-Asia de siste årene, humrer Gjervik.

Han skulle opprinnelig bare hjelpe til i noen måneder ved Singaporekontoret, men endte opp med å utsette returbilletten på ubestemt tid.

Saken fortsetter under bildet.

Verdens viktigste shipping-hub. Til tider er det nesten mulig å gå tørrskodd fra skip til skip. Foto: Hilde Oreld
Verdens viktigste shipping-hub. Til tider er det nesten mulig å gå tørrskodd fra skip til skip.

Leg også: Nordisk hovedstad slår San Francisco som gründerby

Instinkt

Savannah Kilde er amerikaner, har norsk mann og jobber med skipsoperasjoner.

– Jeg kommer fra Denver og studerte internasjonal business og spansk. Jeg flyttet hit med min mann. Han hadde et internship i DNB og jeg i Western Bulk. Vi var eventyrlystne og reiste litt rundt. Vi trengte jo ikke å flytte til Norge med én gang, sier 28-åringen.

Nå har de bodd i Singapore i fem år. Mannen jobber i Pareto i etasjen under henne.

– Jeg hadde ingen bakgrunn fra shipping i det hele tatt, men etter fem år har jeg lært mye, sier Kilde.

Teig smiler og kikker på sine kolleger med kjærlige øyne:

– Det handler om å finne nordmenn med traderinstinkt som liker å kjøpe og selge. Det er vanskelig å finne gode nok kremmere. Vi er ikke så opptatt av hvilken utdanning de har. Hos oss har vi både inn- og utadvendte ansatte.

Bohusforretning på båt

I Skandinavia har shipping høy status. I Singapore er ikke shipping status i det hele tatt. Her er det bank og finans som gjelder.

– De tror at shipping er å jobbe på containerhavnen. Men vi kan ikke bare ha nordmenn på laget. Vi er også nødt til å ha folk som snakker de lokale språkene og kan bygge relasjoner og nettverk, forklarer Teig.

– Den kritiske suksessfaktoren er å lande de lokale lastekontraktene, sier Kestler, som har vært med på mange eventyr i Western Bulk-regi:

– Jeg husker da det skulle lastes 250.000 femtikilosekker med ris i Myanmar. Om natten kom villhundene, og jeg dro ut på båten og snakket med skipperen. Vi trengte flere folk på kaia. Det er ikke så veldig utviklet alle steder. Jeg husker også at jeg måtte kjøre fire timer på en grusvei i Vietnam for å følge opp lossing av kull. Egentlig så frakter vi alt fra husdeler, palmer, sukker og jernmalm til trucks, stål og sement. Vi er som en Bohusforretning, bare på båt.

Les også: – Dette er oljemarkedets «wild card»

Nettverksbygging

Når de har mulighet og ikke er nedlesset i arbeid, reiser nordmennene gjerne bort i helgene. Singapore er ikke mer enn fem timer med fly fra Australia, to timer fra Thailand, tre timer fra Bali, en time fra Borneo og førti minutter med ferge til Indonesia.

– Det blir litt kjedelig bare å være i Singapore, sier Gjervik.

– Hva er bra med Singapore?

– Jobbmulighetene. Vi får raskt karriere her. I tillegg er det frisk luft, ekstremt bra offentlig kommunikasjon og et godt sted å ha barn. Singapore har den høyeste livskvaliteten i Asia, men hvis begge skal ha karriere, er man nødt til å ha hjelp. Og det er så dyrt å bo her at begge må jobbe, sier Kestler.

Ingen av de fire har bil. Singapore er verdens dyreste land å ha bil i. De betaler rundt 300.000 kroner bare for retten til å ha bil i ti år. Og en ny bil koster fra en halv million kroner og oppover. De vil ikke ha gamle biler på veiene.

– Vi må søke om å være frivillige medlemmer av Folketrygden, både når det gjelder pensjon og helse. Får man innvilget medlemskap, er det så dyrt at de fleste velger å spare på egenhånd. Vi kompenserer delvis ved hjelp av å gi noe høyere bruttolønninger. Så hjelper det også at skattenivået ligger på mellom 15 og 20 prosent, sier Teig.

– Hvor mye koster det å leie en bolig?

– For en familie ligger det på mellom 20.000 og 30.000 kroner i måneden, sier høygravide Kilde.

– Hvor stort er det norske miljøet?

– Etter nedgangen i olje og shipping, er det blitt litt mindre, men vi er fortsatt rundt 1.500 nordmenn her. Når det gjelder shipping, er dette uten tvil et av verdens beste steder å bygge nettverk, sier Teig og kikker på Kildes mage:

– I Singapore er det kun fire måneders mammapermisjon, men i Western Bulk er den på seks måneder. Vi gir litt ekstra, enten kvinnene er lokale eller nordmenn. Bransjen vår er konkurranseutsatt, og vi tror denne typen tilrettelegging kan være med å skape lojalitet til selskapet.

Les også: Norsk gründer har tjent 150 millioner på Wordfeud

Saken ble først publisert i Finansavisen lørdag 5. august.