Norge
Svindel på Finn øker – ekspert mener nordmenns tillit er under press
Stadig flere opplever svindelforsøk på nettsider for kjøp og salg.
Netthandel-giganten Finn har de siste årene kommet med en tjenesten Fiks ferdig, som skal gjøre det tryggere for forbrukere å kjøpe og selge produkter.
Men i det siste har svindlere klart å bruke funksjonen til å lure flere Finn-brukere.
Finn bekrefter ovenfor TV 2 at de har oppdaget en økning i svindelforsøk rettet mot brukere som har annonser på Finn.
Pressekontakt i Finn, Linda Glomlien, forteller at svindlerne utgir seg for å være interessante kjøpere gjennom Fiks ferdig, eller at de utgir seg for å jobbe for Finn.
Høy tillit under press
Glomlien bekrefter at de tar svindelen alvorlig og at de gjør alt de kan for å forhindre at denne typen svindel skjer.
– Fiks ferdig er fortsatt en trygg tjeneste som det settes stor pris på av brukerne våre, sier hun, men kan ikke komme med noen konkrete tall på hvor mye svindelen har økt.
Johannes Vallesverd ser at det er vanlig for svindlere å bruke etablerte merkenavn eller myndigheter som ofte har høy tillit i befolkningen. Han mener at dette misbruket vil bidra til at vi stoler mindre på hverandre.
Vallesverd er seniorrådgiver i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) og leder av ekspertgruppen mot digital svindel. Han peker på Finn som en velkjent tjeneste som mange har tillit til.
– Det er viktig at tjenester som finn.no har gode rapporteringsløsninger og at de hele tiden jobber med å bedre sikkerheten i sine tjenester, til han til ABC Nyheter.
Han forteller at Nkom har invitert Finn til en samtale for å se om det er noe myndighetene og selskapet kan gjøre i felleskap for å begrense omfanget.
– Vi har høy tillit i Norge, men vi ser samtidig konturene av at dette er under press. Derfor er det så viktig at myndigheter og aktører i det digitale markedet jobber sammen for å redusere risikoen for at digitale svindelangrep skjer, forteller han.
Svindlet for 9 milliarder
En undersøkelse Nkom fikk gjennomført i fjor viste at en fjerdedel av befolkningen har vært utsatt for svindel eller id-tyveri. Vallesverd forteller at nye tall fra Økokrim viser at innbyggere i Norden ble svindlet for 9 milliarder norske kroner i digitale kanaler i fjor.
– Svindlere går gjerne dit det er mest å tjene. Vi ser at når vi legger inn sperrer på tradisjonelle kanaler som SMS og tale, så flyter svindelen over på internettbaserte tjenester.
Men seniorrådgiveren kan fortelle at Norge snart skal få på plass en ny regulering av digitale tjenester, kalt Digital Services Act (DSA). Dette verktøyet vil gi flere verktøy som kan brukes til å slå ned på svindel på digitale plattformer både i Norge og internasjonalt.
På spørsmål om typiske feil folk gjør når de blir utsatt for svindel, svarer Vallesverd at det ofte skjer i en travel hverdag der folk trykker på mistenkelige linker, oppgir bankinformasjon eller bankID-opplysninger.
– Vi ser også at de som utsettes for svindel gjerne har stolt på en person som utgir seg for å være fra bank eller politi, og som gir inntrykk av at noe haster og at de er her for å hjelpe deg.
Er du i tvil - oppsøk kilden
Svindlerne blir stadig proffere, og det kan være vanskelig å skille mellom pålitelige kilder og de med kriminelle hensikter. Selv om myndigheter og aktører kan gjøre mye for å hindre svindel, er vi også avhengig av at brukerne av digitale tjenester vet hva de bør gjøre for å unngå svindel.
– Vis litt sunn skepsis i møte med eposter, SMS og lenker fra ulike aktører. Det er viktig å stoppe opp når du får mistenkelige henvendelser, uansett hvilken digital kanal de kommer på. Er du i tvil så oppsøk kilden, ring banken, spør Finn, eller gå inn på offisielle nedsider eller apper. Du kan også spørre og familie og venner dersom du er i tvil, råder han.
Her er noen tips til hvordan du kan unngå digital svindel:
- Aldri del Bank-ID, passord eller sensitive personopplysninger. Dette gjelder uansett hvem som spør.
- Er det skrivefeil eller rare formuleringer i SMSen eller lenken? Da må varsellampen blinke!
- Være forsiktig med å klikke på lenker i SMS og på E-post. Søk heller opp nettstedet i stedet for å bruke lenken eller bruk App
- Avslutt mistenkelige samtaler uansett om de kommer på mobil eller på Messenger eller lignende.
juleideer fra kreative ideer