Næringsliv

Svensk godis-aktør med stor vekst

– Det er akkurat dette vi har varslet at vil skje, sier norsk sjokolade-produsent.

Økningen av sukkeravgiften har ført til at grensehandelen har økt.
Publisert Sist oppdatert

Maxgodis, en svensk aktør som selger brus og godteri på nett, kan melde om en stor vekst i 2018.

Ifølge E24 satte Maxgodis omsetningsrekord i første halvår av inneværende år. Veksten er på 260 prosent, sammenlignet med 2017. Omsetningen økte fra 12 til 43 millioner kroner.

Vi har en betydelig vekst i norske kunder, sier sjef Morten Hansson i Net Trading Group, som eier Maxgodis, til E24.

I november i fjor ble sukkeravgiften økt med 83 prosent. Økningen var en del av forliket om statsbudsjettet mellom KrF, Venstre Høyre og Frp. I ettertid har grensehandelen av brus og søtsaker skutt i været.

Ville fremme folkehelsen

Hval Sjokoladefabrikk opplever en helt annen utvikling enn Maxgodis. I første halvår av 2018 gikk nettoomsetningen til produsenten ned med 24 prosent.

Det er akkurat dette vi har varslet at vil skje, sier Hval-sjef Rune Forsberg til E24.

Han sier videre at virkningen av sukkeravgiften har blitt motsatt av det KrF trodde.

Finanspolitisk talsmann for KrF, Kjell Ingolf Ropstad. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Finanspolitisk talsmann for KrF, Kjell Ingolf Ropstad.

– Vi foreslo dette for å fremme folkehelsen. Brus og godteri hadde, på linje med matvarer for øvrig, full moms frem til 2001, da matmomsen ble innført. Vi mener det er vanskelig å se hvorfor brus og godteri skal subsidieres i skattesystemet med lav momssats, sa Kjell Ingolf Ropstad, KrFs finanspolitiske talsperson, ifølge Dagbladet, da avgiftsøkningen ble vedtatt.

Statistisk sentralbyrå (SSB) presenterte i juni tall for grensehandel. Tallene viste at handelen har økt med 4,1 prosent på ett år, noe som utgjør over 15 milliarder kroner.