Politikk
Striden om bryggesjauernes rettigheter
Advokat: NHO og LO har lagt Høyesteretts Holship-dom i en skuff
Alt fortsetter tilsynelatende som før i norske havner trass i Høyesteretts dom i Holship-saken, og nye toner fra Oslo havnestyre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
– Det er ikke uproblematisk at sentrale samfunnsaktører som NHO og LO tilsynelatende legger en høyesterettsdom i en skuff.
Det sier høyesterettsadvokat Nicolay Skarning til ABC Nyheter.
Den langvarige og bitre konflikten om de organiserte bryggesjauernes fortrinnsrett til å losse og laste i norske havner, endte som kjent med en høyesterettsdom 16. desember 2016.
Der vant Bedriftsforbundet, med Skarning som advokat, mot LO og Norsk Transportarbeiderforbund i den såkalte Holship-saken i Drammen havn.
Dommen fastslår at fortrinnsretten er i strid med EØS-reglene, trass i at LO-kongressene i 2013 og 2017 forgjeves vedtok at EØS må vike hvis det oppstår motstrid til norske arbeidslivslover eller tariffavtaler.
Les: EU med knusende seier over norske bryggesjauere i Høyesterett
NHO-forening sitter på hendene
Nå er den pussige situasjonen oppstått at NHO og LO, trass i høyesterettsdommen, fortsetter å praktisere bestemmelsen i tariffavtalene de har inngått fram til 2018 i noen havner.
Administrerende direktør Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport, blir vag når ABC Nyheter spør om fortrinnsretten i tariffavtalene med Transportarbeiderforbundet fortsatt er gyldige.
– Tariffavtalen gjelder. Så kan man diskutere om det er fortrinnsrett eller ikke.
– Hva mener dere?
– Det har jeg ikke lyst til å kommentere. For dette diskuterer vi med Transportarbeiderforbundet, sier Kjensli.
Som såkalt partshjelper for Bedriftsforbundet i Høyesterett, var NHO derimot klar i sin tale: Fortrinnsretten er brudd på EØS-lovginvningen.
I april klaget Nicolay Skarning på vegne av Bedriftsforbundet inn NHO og LO for Konkurransetilsynet, fordi de ikke erklærer bestemmelsen i tariffavtalen som ble dømt ulovlig i Høyesterett, for ugyldig.
Der vurderes saken fortsatt, forteller seniorrådgiver Sven Heidar Larsen til ABC Nyheter.
Les også: LO-topp: – Holship-dommen rokker ikke ved havnearbeidernes fortrinnsrett
– EØS trumfer ILO-konvensjon
I andre havner, som Oslo, har de organiserte bryggesjauerne kjempet med ryggen mot veggen og delvis blitt skviset ut.
Etter byrådsskiftet i Oslo vedtok det kommunale havnestyret 15. juni at ILO-konvensjon 137, som sier at faste bryggearbeidere skal ha fortrinnsretten, skal gjelde i Oslo havn.
Men heller ikke her tror Skarning på endringer i praksis:
– Også Oslo Havn må bøye seg for Høyestretts dom i Holshipsaken. Det innebærer at EØS-avtalen går foran ILO-konvensjon 137, og at de organiserte bryggearbeiderne ikke kan ha fortrinnsretten til lossing og lasting, sier han.
Are Kjensli i NHO Transport og Logistikk syns det er underlig at Oslo havnestyre blander seg inn i spørsmålet om ILO-konvensjonen.
– Staten har ansvaret for å ivareta ILO på Norges vegne. Så langt jeg kan se, har ikke Havnestyrets vedtak noen betydning for spørsmål om havnearbeidernes fortrinnsrett etter tariffavtalen, sier Kjensli.
Løser Ap EØS-floken?
I spørsmålet om EUs eller norske regler skal ha forrang i norsk arbeidsliv, har LO nå slått seg til tåls med at Ap-leder Jonas Gahr Støre har varslet at ILOs kjernekonvensjoner skal inn i norsk Menneskerettslov hvis det blir et regjeringsskifte.
ILO137 er ikke blant kjernekonvensjonene.
– Det er utmerket at Støre vil ta inn disse kjernekonvensjonene i Menneskerettsloven. Men det ville ikke endret Høyesteretts avgjørelse i Holship-saken, bemerker advokat Nicolai Skarning.
Les også: – Jeg er skremt over at LO-ledelsen stikker hodet i sanden overfor EØS