Norge

Stortingspolitikere vil følge opp bussaktiviteten ved Torp

– Vi ønsker seriøsitet i konkurransen og at alt foregår på en sunn og rettferdig måte. Jeg vil følge opp saken, sier Ap-politiker Terje Aasland.

Bildet er tatt ved Torp flyplass tidligere i høst. Ansatte i persontransportselskapene PKS, Miami Bus og Polski bus venter på passasjerer fra polske flygninger. Rutebusselskapene Paulsen buss og Unibuss Ekspress mener transporten er ulovlig, men selskapene er uenige. I regelverket er det gråsoner, men Statens vegvesens utekontroll har sanksjonert minst ett av selskapene for å kjøre på feil løyve, men ikke alle.
Publisert Sist oppdatert

ABC Nyheter skrev forrige uke om rutebusselskaper somfortviler over det de mener er ulovlig busstransport til og fra Torp flyplass. Vestfold fylkeskommune, Statens vegvesen og Horten kommune slår fast at noe av transporten som foregår er ulovlig.

Terje Aasland (Ap) vil følge opp saken. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Terje Aasland (Ap) vil følge opp saken.

Arbeidstilsynet: Torp-selskap har brutt flere lover

Unibuss Ekspress og Paulsen buss har ruteløyve til å drive transport til og fra Torp. Minst fire andre ulike turbusselskaper opererer minibusser til og fra Torp, og har polske reisende med polske flyvninger som sin hovedkundegruppe. Stridens kjerne er om disse aktørene har skaffet seg riktig tillatelse til driften. De kjører på turvognløyve, men i alle fall et av selskapene har blitt sanksjonert av Statens vegvesen fordi de ikke kjører på ruteløyve istedenfor.

Les om de ulike løyvene i faktaboksen under.

– For meg virker det litt merkelig at man får en type transportører som dukker opp på Torp med én spesiell kundegruppe. Vi må sikre at det er de seriøse transportørene som vinner fram i markedet og her kan det se ut til at dette utfordres. Jeg vil følge opp saken, sier Terje Aasland (Ap) til ABC Nyheter.

Han sitter i Næringskomiteen på Stortinget og er næringspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet.

– Vi ønsker seriøsitet i konkurransen, og at den skal foregå på en sunn og rettferdig måte. Alt av godkjenninger må være på plass.

Bakgrunn: Rutebussbransjen fortviler over tilstandene på Torp: – Det blir bare verre

Fakta om turvognløyve og ruteløyve:

Turvognløyve: Turvognløyve utstedes at Statens vegvesens Nasjonale løyvekontor. Yrkestransportlova (LOV-2002-06-21-45) § 4 sier at den som mot vederlag vil drive persontransport med motorvogn, må ha løyve. Vederlagsbegrepet skal tolkes vidt, slik at også deling av kostnader ved transporten vil være omfattet. Det er ikke krav om at transportøren har hatt en fortjeneste på transporten eller om hans motiv har vært å oppnå fortjeneste. Kan det konstateres at han har fått vederlag i en eller annen form, vil transporten, når lovens øvrige betingelser er til stede, være løyvepliktig. Deling av bensinkostnader er et eksempel på hva som er regnet som vederlag etter yrkestransportlova. Videre er det et vilkår at man skal «drive» persontransport for å være omfattet av løyvekravet. Med drivebegrepet skal forstås at virksomheten må ha en viss varighet og være utrykk for en mer systematisk utnyttelse av transportmidlet i ervervsmessig øyemed. Den nærmere avgrensningen av drivebegrepet må bero på et skjønn i det enkelte tilfellet basert på hyppighet, transportørens initiativ og løyvehaveres mulighet til å utføre transporten. I rettspraksis er ikke terskelen veldig høy før virksomheten faller inn under drivebegrepet.

Ruteløyve: Ruteløyve utstedes av fylkeskommunen der den aktuelle ruten befinner seg. Ruteløyve skal være behovsprøvd. Fra 1.1.2020 faller kravet om behovsprøving bort for ruter på over 80 kilometer, og for flyplasstransport. For å få ruteløyve må man være innehaver av turvognløyve. Yrkestransportlova § 2 første ledd sier «Som rutetransport reknast regelmessig transport av personar i eit bestemt trafikksamband dersom transporten står open for alle, og på- og avstigning kan skje på stoppestader som er fastsette på førehand».

Bestemmelsens annet ledd tar for seg unntak fra regelen, rutetransport hvor det likevel ikke er krav om ruteløyve.

«Følgjande transport skal likevel ikkje reknast som rutetransport:
a) transport av personar frå ein stad og tilbake til denne, når motorvogna eller fartøyet ikkje vert nytta til transport av andre før heile turen er avslutta,
b) transport av personar så framt minst ei overnatting er teken med i den sams prisen og dei påmelde passasjerane følgjer med på heile turen frå utgangspunkt til endepunkt,

c) transport inkludert overnatting som er lagt til rette for regelmessig transport av grupper av personar frå eit avgangsområde til eit bestemmelsesområde, slik at den gruppa som har vore med på turen ut, først returnerer samla til avgangsområdet med ein seinare tur.»

Kilde: Statens vegvesen

– For jævlig at det skal være sånn

ABC Nyheter skriver i dag at et av Torp-selskapene skal ha begått flere lovbrudd, ifølge en rapport fra Arbeidstilsynet. I samme artikkel sier Arbeidstilsynet at for lave lønninger er et utbredt problem i turbussbransjen, særlig blant utenlandske aktører.

– Det er for jævlig at det skal være sånn. Det er ren utnyttelse av arbeidskraft. Ingen selskap kan operere med å underby lønn for utenlandske mot norske arbeidstakere. Lønns- og arbeidsvilkår er viktig, så dette må vi følge opp, sier Aasland.

I sitt alternative statsbudsjett fremmer Arbeiderpartiet tre forslag som skal bidra til å stoppe useriøse aktører i turbussmarkedet. To av forslagene er rettet mot utenlandske selskaper, mens selskapene som opererer med turvognløyve på Torp er norskregistrerte selskaper med høy andel utenlandske ansatte.

– Det har paralleller til det vi vil til livs med våre forslag, og vi må følge opp på samme måten. Jeg vil ta opp problemstillingen og stille spørsmål til politisk ledelse i Samferdselsdepartementet om hvordan de vil håndtere norske firmaer som driver useriøst, om denne konkurransen er innenfor regelverket i Norge og hva som må til for å sikre konkurranse på like vilkår.

Frp: – Har stor sympati for selskapene med ruteløyve

Morten Stordalen (Frp) sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Han er folkevalgt fra fylket Vestfold, hvor Torp flyplass ligger. Han synes det er forkastelig at enkelte selskap som driver persontransport ved Torp ifølge Arbeidstilsynet bryter arbeidsmiljøloven.

– Arbeids- og samferdselsministerne har varslet grundigere kontroll av yrkestransport på veiene, hvor man ser på både arbeidsforhold, kjøre- og hviletid og lønn. Det innebærer et styrket samarbeid mellom politiet, Statens vegvesen, Nav, Arbeidstilsynet og Skatteetaten med utvidet mulighet til å kontrollere. Arbeidslivskriminalitet vil denne regjeringen komme til livs, sier Stordalen til ABC Nyheter.

Om løyve-konflikten på Torp, sier Frp-politikeren følgende:

– Her er det noe aktivitet som er i grenseland. Jeg har stor sympati for busselskapene som har ruteløyve til å kjøre der. Jeg vil oppfordre dem til å gå til politiet hvis de mener det er opplagt at andre selskaper bryter loven, for det er veldig ugreit.

Aktuelt: Torp-selskap mener nye regler rydder opp i buss-konflikten

Paulsen buss har anmeldt flere konkurrenter

Stordalen har gjort undersøkelser om saken i Samferdselsdepartementet, som påpeker at politiet først og fremst er kontrollerende myndighet for ulovlig og kriminell aktivitet.

Paulsen buss, et av to selskaper som har ruteløyve til å drive persontransport til og fra Torp, leverte en politianmeldelse av en av aktørene som retter seg mot polske reisende 7. november.

– Det er bra de anmelder saken til politiet, for det er viktig å få belyst dette. Jeg er opptatt av at det skal være konkurranse i markedet, men den skal være sunn og riktig. Hvis det viser seg at dette er ulovlig, så er det fryktelig uheldig, sier Stordalen.

Frp-politikeren er spent på hva som skjer videre, og sier han vil ta opp problematikken med Samferdselsdepartementet på nytt for å holde trykket på saken.

Les også: Busselskapet PKS: – Vi driver ikke rutetransport