Norge
– Stortingets spørretime er vårt Paradise Hotel
ABC Startsiden med ABC Nyheter i spissen satte videorekord i januar med åtte millioner avspillinger på egne flater – og på ABC Nyheter er det Stortingets spørretime som engasjerer leserne mest.
Med åtte millioner videoavspillinger på en måned troner ABC Startsiden helt i toppen blant de norske mediehusene som satser på video, og blant nyhetsvideoene er det live-sendingene fra Stortingets spørretime som skiller seg mest ut.
Satsing på video
– Dette er resultat av en bevisst satsing over flere år, sier Trygve Sørvaag, som er direktør for nye medier med overordnet ansvar for video og forretningsutvikling i ABC Startsiden.
Nå satser selskapet ytterligere på video og har nylig hentet Håkon Eikesdal fra Aller Media og Dagbladet for å ta jobben som «utviklingsredaktør levende bilder». Han vil jobbe videre med å utvikle video på tvers i selskapet med et spesielt ansvar for ABC Nyheter og viralvideonettstedet SeDenne.no.
– Min første dag på jobb feiret vi åtte millioner visninger på video på egne flater i januar. Jeg har jobbet lenge med online video, blant annet i Dagbladet, og ble ganske sjokkert over hva denne gjengen har fått til, sier Håkon Eikesdal
Kompakt redaksjon
Fire videojournalister jobber med video, og leverer både nyhetsvideo til ABC Nyheter og viralvideo til SeDenne. ABC Startsiden gir distribusjon til begge. Og det er ikke bare viralklipp som får høy trafikk.
– Vi har hatt en svært positiv utvikling på nyhetsvideoer på ABC Nyheter. Våre lesere er interessert i politikk, og det viser seg at Stortingets spørretime skulle bli vårt mest populære innhold. Vi streamer spørretimen live på egne flater og på Facebook, mens en journalist kommenterer fortløpende i livestudio, sier Eikesdal.
Redaktør Tor Strand tror leserne av Startsiden og ABC Nyheter er litt annerledes.
– Vi leverer innhold til «det grå gullet», flertallet av våre lesere er over 40 år. De er en gruppe som tydelig er interessert i poltikk, historiske reportasjer, forskning og godt bakgrunnsstoff. Og de er tydelig interessert i video! sier Strand.
SE VIDEO: Fjorårets mest sette video på SeDenne.no var en viralvideo fra 2016 av norske marinerekrutter:
– Vårt Paradise hotel
– Alle journalistene i ABC Nyheter bidrar med video fra sine respektive spesialområder. Også live video når det er aktuelt, sier Strand.
Eikesdal er trygg på at nettstedet klarer å skille seg ut i mediejungelen gjennom å levere en unik stoffmiks.
– Satt litt på spissen blir Stortinges spørretime vårt Paradise Hotel. Som alle redaksjoner må vi også ha en miks av både innhold som driver trafikk og dermed inntekter, og innhold som bygger profil. Vi har helt klart gode inntekter på viralvideoene våre, men det er gøy når børs og katedral er det samme, sier videoredaktør Håkon Eikesdal.
Se også:Høie stilt til veggs om abort i spørretimen
SE VIDEO: Her går det i ball for Boksrud i spørretimen:
SE VIDEO: Støre og Jensen barket sammen om handlingsregelen i spørretimen: – Dette er bla-bla!
juleideer fra kreative ideer