Stoppet: – Bare opplevd én gang før på 10-12 år

Det ble en travel dag for Statens vegvesen.

Denne bilen med engelske kjennemerker, ble stoppet i kontrollen til Jessheim trafikkstasjon. Her var det flere ting som var galt. Foto: Statens vegvesen
Publisert Sist oppdatert



Denne saken ble først publisert hos TV 2 Broom.

Statens vegvesen har jevnlig kontroller langs norske veier. Målet er å sørge for at trafikksikkerheten er ivaretatt. Kontroll av den tekniske standen på kjøretøy – og at lover og regler følges – er sentralt i dette arbeidet.

Jessheim trafikkstasjon hadde torsdag kontroll i Nannestad og Jessheim i Ullensaker kommune. 

Det ble en travel dag og kveld i sommervarmen – der det ble avdekket flere forhold som kontrollørene måtte reagere på.

Disse tre rundballene skjuler både lys og kjennemerke. Det går ikke ... Foto: Statens vegvesen

Blant annet en bil som kjørte rundt på engelske skilter ...

Stoppet nesten 500.000 – slik gikk det

Brå start

Men det startet med noe helt annet. Faktisk det første kjøretøyet som ble stoppet – som var en traktor som fraktet fire rundtballer. En foran og tre bak. 

Rundballene var usikret, i tillegg dekket lasten både baklys og kjennemerke. 

Frontlaster og baklaster med last skal dessuten ikke benyttes på offentlig vei.

Dette førte til en anmeldelse for usikret last, et gebyr på 2000 kroner for tildekking av baklys og bruksforbud inntil lasten var fjernet. 

Føreren forstod alvoret, og var løsningsorientert: Han fikk en annen til å komme med en traktor med tilhenger som var beregnet for å frakte rundballer.

Nytt hjelpemiddel er svært effektivt

For mye støy

I kontrollen ble det også stanset flere kjøretøy, både motorsykler og biler, med støy som overskrider det tillatte. 

Her ble det utstedt tekniske mangellapper og bruksforbud. 

Støy er et viktig fokusområde for Statens vegvesen. For det første bryter slike endringer regelverket som skal sikre at alle kjøretøy holder seg innenfor fastsatte grenser. 

For det andre skaper høy støy store ulemper for folk som bor og ferdes langs veiene, og det kan gå utover både trafikksikkerheten og bomiljø.

Vegvesenets «super-våpen»: Slik blir du tatt 

Kjørte med utenlandske skilt

Noe mer uvanlig som ble avdekket var et kjøretøy som ble kjørt med utenlandske skilter utover lovlig tidsperiode etter fortolling. 

Føreren hadde importert bilen i mars i år. Etter fortolling er det kun tillatt å bruke utenlandske kjennemerker i inntil 30 dager. 

Ken Robert Paulsen, Statens vegvesen, Trafikant og kjøretøy.

Kjøretøyet ble derfor avskiltet, føreren ble anmeldt, og i tillegg fikk han en liste med tekniske mangler som må utbedres.

Video: Vi ble med vegvesenet på kontroll

Uvanlig

– Bilen hadde blitt hentet i England og ble momset inn til Norge da den krysset grensen. Men den kan kun kjøres i 30 dager med engelske skilter. For å kunne gjøre det må man ha forsikringsbevis, tolldokumentene og det originale vognkortet. I tillegg må bilen fortsatt må være registrert i England, påpeker Ken Robert Paulsen i Statens vegvesen.

Det er ikke vanlig at biler kjører rundt i Norge over de 30 dagene fra fortolling.

– Jeg har kanskje opplevd dette én gang tidligere, på 10-12 år.

Skrekkulykken: Slik svarer Statens vegvesen

Eksos, senk og spacere 

I dette tilfellet var det imidlertid flere forhold kontrollørene reagerte på. Blant annet var det montert et uoriginalt eksosanlegg.

– Det var betydelig mer lyd enn originalt. I tillegg var det spacere og senkesett. Det var ingen papirer på noen av dette. Eksosanlegget ville uansett ikke blitt godkjent, på grunn av lydnivået, sier Paulsen.

Dermed endte saken opp med tekniske mangler, inndragning av kjennemerke og anmeldelse.

– Så er det påtalemyndigheten som avgjøre hva som skjer videre. Normalt er det vel gjerne snakk om et forelegg.

Frykter dette kan være et elbilproblem