Norge
Statens havarikommisjon:
Kraftig advarsel mot containere i trafikken
Etter å ha studert 15 trailerulykker med krokcontainere, kommer Havarikommisjonen med en kraftig advarsel mot manglende sikkerhet.
Fire år etter forrige advarsel mot sviktende sikkerhet ved transporten av containere, forsterker Statens havarikommisjon kritikken.
«Sikkerheten ved denne transportformen er fortsatt marginal », skriver kommisjonen som også understreker at de hadde forventet at forrige rapport - fra 2012 - hadde blitt prioritert høyere.
På spørsmål om det er grunn til å være redd når man møter slike vogntog langs norske veier, svarer havarikommisjonens direktør William J. Bertheussen:
– Jeg skjønner spørsmålet. Sikkerheten kan bli bedre.
Direktøren sier til ABC Nyheter at det ikke er kommisjonens rolle å fortelle folk at de skal bli redde.
– Det er heldigvis ikke mange dødsulykker, sier avdelingsdirektøren for veitrafikk ved Havarikommisjonen, Rolf Mellum.
Les også: Nesten halvparten innrømmer at de sliter med synet i trafikken
Helhetsansvar mangler
Begge understreker sterkt at det kreves et samarbeid mellom flere aktører for å få tettet de alvorlige sikkerhetshullene. Både Statens vegvesen, Arbeidstilsynet og transportbransjen må på banen.
– Sikkerhet skapes i fellesskap, sier direktør Bertheussen.
– De må alle spille med for å få til et system som hjelper sjåførene til å ta sin del av ansvaret sier avdelingsdirektør Mellum.
– Noen må ta tak i dette. Jeg savner at noen tar et helhetsansvar, sier han.
– For å unngå ulykker i framtida må vi samles om felles standarder, istemmer Jo Eirik Frøise, bransjesjef i Norsk Industri for de bedriftene som bygger om store kjøretøy slik at de blant annet skal kunne frakte containere.
Han sier til ABC Nyheter at de vil starte arbeidet til høsten.
Svært konkurranseutsatt
I Havarikommisjonens temarapport om transporten av containere som sikres ved blant annet kroker, kommer en med fem nye sikkerhetsanbefalinger. For fire år siden kom de med tre, men bare én er så langt fulgt opp.
Kommisjonen legger også vekt på at dette ikke er et særnorsk problem. Manglende standarder er nødvendige på et internasjonalt nivå, og man vil blant annet oversette rapporten til engelsk for å spre bekymringene og anbefalningene
Denne transportformen er svært konkurranseutsatt. Ikke bare skal ting gå raskere, men man skal transportere større og tyngre gods.
I tillegg har innholdet i containerne ofte liten økonomisk verdi, noe som fører til at transportkostnadene utgjør en større del av de samlede utgiftene.
I 2012 hadde kommisjonen også intervjuet 22 sjåfører. Nesten halvparten (10) sa da at de hadde kjørt med feil eller mangler.
– Vi tror ikke bildet har endret siden den gang, sier Mellum.
Les også: Mister kontrollen over trailer: – Nå går det skikkelig gærent!
Mørketall
Han tror det også finnes store mørketall. Kommisjonen har denne gangen gransket 15 ulykker hvor containerne har falt av eller kjøretøy har veltet. Men i tillegg antar en at mange hendelser ikke rapporteres inn fordi de ikke har ført til personskader.
– Slikt plukker vi bare tilfeldigvis opp, sier avdelingsdirektøren og viser til rapporter i lokale media eller annet.
Noe av det de ønsker å forbedre er låsesystemene for containerne når de settes på vogntogene. I dag finnes det ingen standard og heller ingen krav til materialstyrke eller design.
«Myndighetenes oppfølging og kontroll med krokcontainertransport er mangelfull, blant annet fordi låssystemene ikke omfattes av periodisk kjøretøykontroll», er en av konklusjonene.
I tillegg setter havarikommisjonen spørsmålstegn ved rutiner, kontroller og vedlikehold av transportutstyret - og man understreker behovet for opplæring av sjåførene.
juleideer fra kreative ideer