Norske sponsorer dropper OL i Sør-Korea

<p>OL-ilden fra lekene i Vancouver tilbake i 2010.</p>
OL-ilden fra lekene i Vancouver tilbake i 2010. Foto: Matt Dunham / AP Photo

Billettsalget til Sør-Korea-OL går tregt. I tillegg innrømmer Marit Bjørgen at situasjonen på Koreahalvøya gjør henne betenkt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er fire og en halv måned igjen til OL-ilden skal tennes i Sør-Korea. Men billettslaget til lekene har foreløpig vært labert.

Billettsalget skygges av den spente stemningen på Koreahalvøya. Ski-arenaen i Pyeongchang ligger bare 80 kilometer sør for den nordkoreanske grensen.

Arrangørens håp om én million tilskuere synes å være et luftslott av atskillige dimensjoner.

Tidligere i september var 229.000 billetter solgt til vinterlekene. Det er mindre enn 20 prosent av det totale antall billetter som er lagt ut for salg.

Les også: Her er OL-medaljene

– For langt

Håpet om at 70 prosent av tilskuerne skal være lokale, virker mer enn hardt å oppnå etter den første salgsrunden. 52.000 av 750.000 billetter til landets egne innbyggere er solgt. Det tilsvarer sju prosent av de tilgjengelige billettene.

De mest populære idrettene etter billettsalg så langt er ishockey og kunstløp.

Heller ikke sponsorene til noen av de mest attraktive norske landslagene har store planer om å dra til Sør-Korea for å overvære lekene.

– Foreløpig har vi ikke tenkt til det. Det er langt og kostbart, sier Petter Svendsen, sponsorsjef i Telenor, til ABC Nyheter.

Han understreker at Telenor ikke drar til lekene grunnet sikkerhetsmessige årsaker.

Telenor er hovedsponsor av alpinlandslaget. Dette er en avtale som de har hatt siden 2005. Svendsen forteller at Telenor