Norge
Søviknes: Flytende havvind kan bli nytt norsk industrieventyr
Olje- og energiministeren hyller flytende havvindkraft, men avslutter subsidiering av all ny fornybar kraft.
STAVANGER (ABC Nyheter): – Offshore vind vil få en stor rolle. Kostnadene med turbiner er kraftig redusert. Norsk ekspertise er allerede i gang med å utvikle vindkraft i Nordsjøen og andre steder, sa olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) da han tirsdag åpnet en konferanse om havvind på den store oljemessa ONS (Offshore Northern Seas).
Som for å understreke den nye koblingen mellom «snill» og «slem» energi kunngjorde Equinor samme morgen et nytt, stort prosjekt:
Elleve flytende vindkraftturbiner i Tampen-området som skal forsyne oljeplattformene på Gullfaks- og Snorre-feltene med ren strøm.
35 prosent av gasskraftproduksjonen på oljeinstallasjonene kan dermed kobles ut og verden spares for 200.000 tonn CO2-utslipp årlig.
Vil åpne to vindområder
– Flytende vindturbiner er et viktig nytt trinn som gjør oss uavhengig av havdybden, påpeker Søviknes.
Men han har ikke tro på at vindturbiner til havs, som har høyere kostnader enn vindkraft på land, vil få en stor plass i norsk energimiks med det første.
– Vi har vannkraft, noe vindkraft, gass og olje. Hvor stort blir havvind for Norge?
– I nær framtid blir fokus på å utvikle norsk leverandørindustri så de kan ta markedsandeler i offshore vindmarkeder globalt, sier Søviknes til ABC Nyheter.
– For å nå de målene har vi lagt fram en havvindstrategi for teknologiutvikling, og kommer til å åpne opp to områder på norsk sokkel for offshore vind, først og fremst for demonstrasjon av teknologi, legger han til.
– Foreløpig har vi overskudd av fornybar energi inkludert fastlandsvind, som gjør at offshore vind per i dag ikke er konkurransedyktig, sier Søviknes.
Formidabelt og dyrt
Olje- og energiministeren anser havvind-prosjektet Equinor og partnerne presenterte tirsdag, som ganske formidabelt.
– Så er det et kostbart prosjekt og, da. Det har to hensikter: Å ta ned klimagassutslipp fra norsk olje- og gassvirksomhet. Og å videreutvikle teknologi og få til kostnadsreduksjoner, sier han.
Søviknes gjør klart at den fornybare energien fra dette og andre prosjekter heretter ikke vil få subsidier.
– Vi vil ikke få noen ny ordning for subsidiering av dette og andre fornybarprosjekter etter at ordningen med grønne elsertifikater går ut i 2020, varsler han.
– Vi har overskudd av fornybar kraft i dag og trenger ikke å subsidiere mer, sier han.
Derimot gjør han klart at skattebetalerne blir med på et spleiselag for å utvikle teknologien, der aktørene kan søke støtte hos Enova.
– Ingen fornybarprosjekter uten subsidier
– Dette blir Norges første havvindprosjekt. Og det er flytende, som er neste bølge av havvind. Så er det selvfølgelig utfordringer med kostnader til det, sier Sebastian Bringsværd som leder Equinors utvikling av flytende havturbiner, Hywind, til ABC Nyheter.
Investeringene er beregnet å ligge på rundt 5 milliarder kroner. Så kan utbyggerne regne med å få 566 milllioner kroner fra næringslivets NOX-fond, og kan søke om penger fra Enova til teknologiutvikling.
– Blir dette dundrende underskudd?
– Ingen fornybarprosjekter har så langt klart seg uten subsidier, sier Bringsværd.
Han forteller at Equinor vil ta en beslutning om investeringer eller ikke neste år. Da vil et bidrag fra Enova veie tungt på veksskåla.
– Ekstremt godt posisjonert
– Søviknes regner med at flytende havvind i Norge ikke blir stort i det norske energibildet. Men det kan bli stort for leverandørindustrien. Er du enig?
– Ja. Jeg er enig i at det i dag ikke er marked for å føre den strømmen til land. Vannkrafta gjør at vi har uforholdsmessig lave strømpriser. Men globalt er dette absolutt mulig å kommersialisere hvis du får til kostnadsreduksjoner, sier Bringsværd.
– Hvilken sjanse har norsk industri til å få et stort jafs av leveransene til flytende havvindprosjekter ute i verden?
– Nå har de en veldig stor mulighet med Tampen-prosjektet vårt. Da er de ekstremt godt posisjonert. Så avhenger alt av hvor konkurransedyktige de er framover. De har allerede meldt seg på, sier Equinors Sebastian Bringsværd.