Verden

Smolensk-ulykken sjokkerte verden:
Da Polen mistet presidenten og store deler av makteliten

Den polske presidenten, og nærmere 90 samfunnstopper skulle knytte nye bånd til Russland 70 år etter sovjetisk krigsmassakre. I stedet ble de selv midtpunktet av en tragisk flyulykke som fortsatt preger forholdet mellom landene.

Den tragiske flyulykken i Smolensk der et polske presidentflyet styrtet og 96 personer mistet livet er fortsatt en splid mellom Polen og Russland selv 13 år senere.
Publisert Sist oppdatert

10. april 2010 vil for alltid huskes i Polen.

Tretten år senere er man fortsatt ikke enige i om dette var en tragisk flyulykke som rensket store deler av den polske makteliten, eller en krigshandling.

Den polske regjeringens hvite og røde Tupolev-154-fly, «Polish Air Force 101» skulle lande på en militærflyplass nær den russiske byen Smolensk.

Polens president Lech Kaczynski og hans kone Maria, landets sentralbanksjef, flere sentrale politikere og en rekke militære topper var blant de 96 om bord. Men det er dårlig sikt, tåka er tykk og lite taler for gode landingsforhold.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Det ble kollektiv landesorg i Polen etter sjokkbeskjeden om at store deler av maktapparatet i landet var gått bort i ulykken. Her en minnemarkering i Krakow en uke etter ulykken. Wawelslottet i bakgrunnen ble siste hvilested for president Lech Kaczynski, og hans kone Maria. Foto: Lennart Preiss / AFP
Det ble kollektiv landesorg i Polen etter sjokkbeskjeden om at store deler av maktapparatet i landet var gått bort i ulykken. Her en minnemarkering i Krakow en uke etter ulykken. Wawelslottet i bakgrunnen ble siste hvilested for president Lech Kaczynski, og hans kone Maria.

Pilotens umulige dilemma

Katyn-massakren ble oppdaget i 1943, da en massegrav med 4000 døde polske soldater ble funnet i skogen utenfor Smolensk. Sovjetunionen dekket over massakren og skyldte på de tyske nazistene. først i 1990 kom innrømmelsen om at det var Sovjetunionen som sto bak. Foto: - / AFP
Katyn-massakren ble oppdaget i 1943, da en massegrav med 4000 døde polske soldater ble funnet i skogen utenfor Smolensk. Sovjetunionen dekket over massakren og skyldte på de tyske nazistene. først i 1990 kom innrømmelsen om at det var Sovjetunionen som sto bak.

Den militære flyplassen har ikke et instrumentlandingssystem (ILS). Det er en overgrodd rullebane med flere sprekker i asfalten og kontrolltårnet er et skur like i enden av rullebanen. For anledningen er det sendt flygeledere fra byen Tver for å dirigere flyene som kommer i forbindelse med markeringen.

Tidligere denne morgenen har flyet med pressekorpset landet med et nødskrik. Sikten er helt i grenseland og forholdene blir verre.

Pilotene har få valg, enten snu og fly tilbake til Polen, forsøke å lande tross forholdene, eller fly videre til Moskva, der presidenten og følget vil måtte ordne seg landtransport tilbake til Smolensk. Flyet var allerede halvannen time forsinket da det tok av fra den polske hovedstaden Warzawa.

De skulle til 70-årsmarkeringen for Katyn-massakren, som skjedde under andre verdenskrig. Under massakren, som først ble erkjent av Sovjetunionen i 1990, ble flere tusen polske soldater og offiserer henrettet utenfor landsbyen Katyn, ikke langt fra Smolensk i 1940.

For den polske presidenten var markeringen viktig for å lege noen av de dype sårene mellom Polen og Russland. Også etterlatte etter de drepte fra massakren var med på flyet.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Den polske presidenten Lech Kaczynski og det polske statssflyet, et Tupolev Tu-154 under en pressekonferanse i 2008. Presidenten og flyets skjebne ble forseglet sammen to år senere. Foto: Forum / Reuters
Den polske presidenten Lech Kaczynski og det polske statssflyet, et Tupolev Tu-154 under en pressekonferanse i 2008. Presidenten og flyets skjebne ble forseglet sammen to år senere.

Faller «blindt» ned i dalsøkke

Tross den dårlige sikten, starter flyet innflygingen. De har null sikt og slår flere ganger av flyets alarmer om at flyet er for nære bakken. Militærflyplassen er ikke registrert på flyets GPS, så pilotene avviser alarmene med at flyet ikke vet at det skal lande på en flyplass.

Innen de oppdager at det suser trær forbi dem like under vingen er det for sent. Like før rullebanen er det et dalsøkke. Pilotene aner ikke at de allerede er på høyde med rullebanen, men i dette dalsøkket. Flyet krasjer inn i noen trær, tipper til venstre og innen det treffer bakken er hele flyet snudd på hodet.

«Kurwa mac!»

Det er siste ord som høres fra pilotene på taleregistratoren, mens kontrolltårnet febrilsk ber dem avbryte landingen. Pilotene gikk for full motorkraft, men det var for sent.

Kurwa mac tilsvarer «faen» på norsk.

«101? avbryt landingen, 101? …101! …101?» kom det desperat fra flytårnet, men katastrofen var et faktum.

«Å faen!»

Se illustrasjonsvideo av den fatale innflyvingen under:


Flyet kommer aldri frem til rullebanen og krasjlander i et skogholt to kilometer unna. Redningsarbeidere er på plass etter kun kort tid, men innser raskt at det ikke er noe håp.

Polen mistet en lang rekke samfunnstopper i flystyrten. I midten president Lech Kaczynski og hans kone Maria. Fra øverst til venstre, med klokken: Presidentens stabssjef Wladyslaw Stasiak, Visepresident i nasjonalforsamlingen Jerzy Szmajdzinski, regjeringsmedlem Andrzej Przewoznik, sjef for hærens generalstab, general Franciszek Gagor, sjef for presidentens nasjonale sikkerhetsbyrå Aleksander Szczyglo, fagforeningsaktivist Anna Walentynowicz, viseforsvarsminister Stanislaw Jerzy Komorowski og sentralbanksjef Slawomir Skrzypek. Foto: - / AFP
Polen mistet en lang rekke samfunnstopper i flystyrten. I midten president Lech Kaczynski og hans kone Maria. Fra øverst til venstre, med klokken: Presidentens stabssjef Wladyslaw Stasiak, Visepresident i nasjonalforsamlingen Jerzy Szmajdzinski, regjeringsmedlem Andrzej Przewoznik, sjef for hærens generalstab, general Franciszek Gagor, sjef for presidentens nasjonale sikkerhetsbyrå Aleksander Szczyglo, fagforeningsaktivist Anna Walentynowicz, viseforsvarsminister Stanislaw Jerzy Komorowski og sentralbanksjef Slawomir Skrzypek.

Samtlige 96 om bord omkommer. Besetningen var fire piloter og tre kabinansatte.

Tretten år senere er Polen og Russland fortsatt uenige om hva som skjedde.

Den russiske havarirapporten peker på pilotene som ikke var godt nok trent i flytypen og navigerte feil. Den opprinnelige kommisjonen ble ledet av ingen ringere enn Russlands daværende statsminister, Vladimir Putin.

Dette gjaldt kun de tre første dagene av etterforskningen, før russiske luftfartsmyndigheter (MAK) tok over ledelsen av etterforskningen.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

En russisk soldat holder vakt rundt vrakdelene av det polske presidentflyet i dagene etter den tragiske ulykken. Fortsatt er ikke Polen og Russland enige i hva som forårsaket ulykken. Russerne peker på uerfarne piloter, mens polakkene peker på dårlig kommunikasjon med de russiske flygelederne og mangelfull utstyr ved flyplassen. Foto: Sergei Karpukhin / Reuters
En russisk soldat holder vakt rundt vrakdelene av det polske presidentflyet i dagene etter den tragiske ulykken. Fortsatt er ikke Polen og Russland enige i hva som forårsaket ulykken. Russerne peker på uerfarne piloter, mens polakkene peker på dårlig kommunikasjon med de russiske flygelederne og mangelfull utstyr ved flyplassen.

Måtte kommunisere på russisk

Russiske flygeledere skal ha advart pilotene om at flyet kom inn for landing med alt for bratt innflyging. Kommunikasjonen mellom flygelederne og pilotene gikk på russisk, noe kun én av de fire pilotene kunne.

Standard fraseologi i luftfarten internasjonalt er engelsk, men siden dette var en russisk militærflyplass, tilpasset de polske pilotene seg russisk standard. Kaptein Arkadiusz Protasiuk (36) kommuniserte med tårnet, men siden siden copilotene hadde lite erfaring med flytypen, valgte han å også kontrollere flyet i den dårlige sikten. Standard prosedyre er at piloten som har ansvar for kommunikasjonen med tårnet, ikke er den som kontrollerer flyet i tillegg. Dette for å hindre at vedkommende blir overlesset med oppgaver.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Jaroslaw Kaczynski taler under minnemarkeringen i 2022 for flyulykken der tvillingbroren Lech Kaczynski mistet livet. Jaroslaw tok over som partileder i partiet PiS etter brorens død. Foto: Czarek Sokolowski / AP
Jaroslaw Kaczynski taler under minnemarkeringen i 2022 for flyulykken der tvillingbroren Lech Kaczynski mistet livet. Jaroslaw tok over som partileder i partiet PiS etter brorens død.

Russland har fortsatt den dag i dag nektet å frigi flyvraket og de sorte boksene. Polens egen rapport har stilt tvil om flere av de russiske funnene.

Den russiske rapporten hevder kapteinen, tynget av arbeidsmengden og presset på å få presidenten og følget ned tidsnok til minnemarkeringen, bidro til at han forsøkte å lande på tross av at forholdene ikke var gode nok.

Den polske undersøkelsen stiller spørsmål ved at flere dokumenter mangler, som bekreftelsen på flyets siste vedlikehold, som ble gjort i Russland. De stiller også tvil ved flere av tilbakemeldingene pilotene fikk fra flygelederne, som fikk pilotene til å tro at de fulgte innflyvningen, mens flyet sank under glidebanen.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Det polske presidentflyet, et Tupolev Tu-154 krasjlandet i russiske Smolensk 10. april 2010. Den russiske havarirapporten la skylden på de polske pilotene, som de mener ikke hadde god nok erfaring med flytypen, og som var under stort press for å få landet flyet tross for dårlige værforhold. Polen er ikke enige i denne konklusjonen. Foto: Tomasz Gzell / AFP
Det polske presidentflyet, et Tupolev Tu-154 krasjlandet i russiske Smolensk 10. april 2010. Den russiske havarirapporten la skylden på de polske pilotene, som de mener ikke hadde god nok erfaring med flytypen, og som var under stort press for å få landet flyet tross for dårlige værforhold. Polen er ikke enige i denne konklusjonen.

Påstår sabotasje

Ut fra bevisene var det ikke mulig å komme unna uerfarenheten til pilotene, sammen med de dårlige forholdene, som en avgjørende faktor. Likevel er det ikke alle som en gang er enige i at katastrofen var en ulykke.

Daværende russisk statsminister Vladimir Putin (t.h.) klemmer sin polske statsminister-kollega, Donald Tusk da de begge ankom ulykkesstedet for flyulykken i 2010. Foto: Alexey Nikolsky / AFP
Daværende russisk statsminister Vladimir Putin (t.h.) klemmer sin polske statsminister-kollega, Donald Tusk da de begge ankom ulykkesstedet for flyulykken i 2010.

Så sent som i fjor slo en polsk kommisjon fast at det var eksplosiver om bord i flyet. Kommisjonen hevder at eksplosivene kan ha blitt plassert i flyet da det var i Russland for å vedlikeholdes kort tid før ulykken. Dette vedlikeholdet skjedde på et anlegg som er knyttet til den russiske oligarken Oleg Deripaska, som skal være en nær alliert av Vladimir Putin. Den opprinnelige polske rapporten avviste en slik teori.

Rapporten som kom i fjor var bestilt av det polske «Lov og orden»-partiet. Samme parti president Lech Kaczynski stiftet og som etter presidentens død ble ledet av hans tvillingbror, Jaroslaw Kaczynski. Han har hele tiden hevdet at russiske sabotører på ordre fra Vladimir Putin sto bak brorens død. Vladimir Putin var statsminister i Russland på denne tiden, mens Dmitrij Medvedev fungerte som president.

Russland har kategorisk avvist at landet har noe ansvar for flystyrten.

Kilder: NTB, SNL, Wikipedia, Admiral Cloudberg/Medium