Nyheter

Slutt etter 40 år

Nå skal ikke VW Polo produseres i Europa lenger.

BLIR AFRIKANSK: Produksjonen av VW Polo avsluttes i Europa, men fortsetter i Sør-Afrika. Foto: Broom
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert av Broom.

Volkswagen melder at de avslutter produksjonen av småbilen Polo ved fabrikkanlegget i Pamplona, Spania. Det er denne fabrikken som har produsert bilen for det europeiske markedet, og det har de gjort siden 1984.

Avslutningen i Spania betyr ikke at Polo forsvinner fra markedet. Modellen skal fortsatt bygges, men det skal heretter skje ved Volkswagens produksjonsanlegg i Kariega i Sør-Afrika.

Fortsatt populær modell

Totalt har Pamplona-fabrikken bygget over 8,4 millioner Poloer i løpet av disse 40 årene, og modellen selger fortsatt bra. Så langt i år er det registrert 90.100 eksemplarer, noe som gjør den til Europas åttende mest solgte småbil.

Det er samtidig en halvering av salgstallene for modellen fra ti år tilbake, Ifølge tall bransje-nettstedet Automotive News Europe har innhentet.

Passat-etterfølgeren: Utgaven «alle» skal ha

LANGT LIV: Volkswagen Polo ble lansert i 1975 og er fortsatt en populær modell. Nå flyttes imidlertid produksjonen ut av Europa. Foto: Broom
LANGT LIV: Volkswagen Polo ble lansert i 1975 og er fortsatt en populær modell. Nå flyttes imidlertid produksjonen ut av Europa. Foto: Broom

Flyttes til Afrika

Heretter skal altså Volkswagen-fabrikken i Kariega i Sør-Afrika ta seg av produksjonen av Polo – for både Afrika og Europa. Her har Volkswagen produsert biler siden 1951, skriver nettstedet.

For øyeblikket produseres modellene Polo og Polo Vivo. Sistnevnte er en billigere utgave som bygger på forrige generasjon Polo. Så langt i år er det Sør-Afrikas mest solgte bil.

Flyttingen skjer som en del av prosessen Volkswagen står i, som omfatter både økt fokus på elbilproduksjon og på å redusere kostnader.

Verdens nest største bilprodusent har som mål å kutte kostnader med mer enn 10 milliarder euro innen 2026, blant annet som følge av at veksten i elbilsalget går tregere enn de først hadde gjort regning med.

Nå er det tøffe tider hos Volkswagen

DEN NYE FOLKEVOGNA: Volkswagen har stor tro på nye ID.2all. Det er en av modellene som skal produseres i Pamplona. Foto: Broom
DEN NYE FOLKEVOGNA: Volkswagen har stor tro på nye ID.2all. Det er en av modellene som skal produseres i Pamplona. Foto: Broom

Skal produsere billige elbiler

Pamplona-anlegget gjøres nå klart for produksjon av to små elektriske SUV-er fra 2026.

Ifølge Automotive News dreier det seg om Volkswagen ID.2all og Skoda Epiq. Begge bilene er ventet å få en startpris på under 25.000 euro, og Volkswagen-konsernet setter sin lit til at de to skal bidra til et solid løft i elbilsalget i Europa.

Anlegget i Pamplona skal fortsatt produsere modellene T-Cross og Taigo, som begge har forbrenningsmotor.

Kan få kjempebot fordi de selger for få elbiler