Slik kan elbilene få de største regningene

Det hjelper ikke bare med rabatter.

Lavere rabatter og det faktum at mange bruker elbilen mer, gjør at elbileiere flere steder nå betaler mer samlet sett i bompenger enn de som har bensin- eller dieselbil.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos TV 2 Broom.

I mange år kjørte elbilene gratis gjennom bomringene. Dette ble også regnet som en av de viktigste «elbil-fordelene». Her kunne det være mye penger å spare for eierne.

Etter hvert har det blitt innført betaling også for elbilene. Men fortsatt slipper de rimeligere unna per passering, enn biler som har bensin- og dieselmotor.

Det til tross: Det er ikke alltid elbileierne får de minste bompengeregningene totalt sett. Lavere elbilrabatter, nye bomstasjoner og prisjusteringer gir nemlig endringer i bompengestatistikken. Det kommer i tillegg til at vi ser ulikheter i bruksmønsteret til de ulike biltypene. 

Mange flere passeringer

Tidligere undersøkelser har vist at elbilen blir mest brukt i husholdninger som har både elektrisk- og bensin/dieselbil. Også at bruksmønsteret er forskjellig, ved at elbilene brukes i det meste av lokal- og småkjøring. 

Lenge kjørte elbilene gratis gjennom bomringene, de hadde også i mange tilfeller tilgang til kollektivfeltene.

AutoSync er Norges største AutoPASS-utsteder. Nå har de analysert norske bilisters bompenge- og ferjebetaling i første halvår 2025.

– Reduserte elbilrabatter gir store utslag mange steder. Det skyldes ikke minst at elbilene i gjennomsnitt har mange flere bompasseringer enn fossilbiler, sier Svein Skovly som er kommersiell direktør i AutoSync.

De advarer mot bompenge-utviklingen

Oslo på topp

Trondheim viser tydelig hvordan mindre elbilrabatt påvirker tallene. Selv om elbiler betaler over 30 prosent mindre per passering enn fossilbiler, kjører de i snitt gjennom bomstasjoner 55 prosent oftere. Derfor ender elbilistene opp med en høyere regning i måneden: 617 kroner mot 583 kroner for fossilbilistene – altså 34 kroner mer.

Blant de store byene er det fortsatt Oslo som troner på topp. Gjennomsnittbilisten i Oslo betalte 658 kroner per måned, det er 63 kroner mer enn i 2024. 

Elbilene står nå for nærmere 95 prosent av nybilsalget i Norge. Salget har på ingen måte minket selv om mange av de tidligere elbilfordelene har blitt redusert eller helt tatt bort.

Her er elbilrabatten fortsatt på 50 prosent. Det bidrar til at elbilistene i Oslo første halvår i snitt betalte 13,7 prosent mindre i måneden enn fossilbilistene. Men for den summen ble elbilene kjørt nesten dobbelt så mye som fossilbilene, 95,4 prosent.

Høyest bompengebelastning har for øvrig bilistene i Strand kommune i Rogaland, hele 847 kroner per måned. 

Dobbelt så mange bomstasjoner i Norge

Her er det størst endring

– Det er de mye omtalte prisene i Ryfast som har gitt Strand førsteplassen i flere år. Nå som prisen er satt ned, er nok Ryfast ute av topp ti-listen neste år, sier Skovly.

I fylkesstatistikken er Oslo på topp foran Trøndelag og Rogaland. I bystatistikken er Trondheim på andreplass foran Stavanger.

Sarpsborg og Fredrikstad er byene med størst endring i bompengebelastningen. Den store endringen skyldes at det i 2024 ikke var bompengebetaling i regionen som heter Nedre Glomma, før 20. mars.

Her bor de som betalte mest i bompenger i fjor