Slik kan elbilene få de største regningene
Det hjelper ikke bare med rabatter.
Denne artikkelen ble først publisert hos TV 2 Broom.
I mange år kjørte elbilene gratis gjennom bomringene. Dette ble også regnet som en av de viktigste «elbil-fordelene». Her kunne det være mye penger å spare for eierne.
Etter hvert har det blitt innført betaling også for elbilene. Men fortsatt slipper de rimeligere unna per passering, enn biler som har bensin- og dieselmotor.
Det til tross: Det er ikke alltid elbileierne får de minste bompengeregningene totalt sett. Lavere elbilrabatter, nye bomstasjoner og prisjusteringer gir nemlig endringer i bompengestatistikken. Det kommer i tillegg til at vi ser ulikheter i bruksmønsteret til de ulike biltypene.
Mange flere passeringer
Tidligere undersøkelser har vist at elbilen blir mest brukt i husholdninger som har både elektrisk- og bensin/dieselbil. Også at bruksmønsteret er forskjellig, ved at elbilene brukes i det meste av lokal- og småkjøring.
AutoSync er Norges største AutoPASS-utsteder. Nå har de analysert norske bilisters bompenge- og ferjebetaling i første halvår 2025.
– Reduserte elbilrabatter gir store utslag mange steder. Det skyldes ikke minst at elbilene i gjennomsnitt har mange flere bompasseringer enn fossilbiler, sier Svein Skovly som er kommersiell direktør i AutoSync.
De advarer mot bompenge-utviklingen
Oslo på topp
Trondheim viser tydelig hvordan mindre elbilrabatt påvirker tallene. Selv om elbiler betaler over 30 prosent mindre per passering enn fossilbiler, kjører de i snitt gjennom bomstasjoner 55 prosent oftere. Derfor ender elbilistene opp med en høyere regning i måneden: 617 kroner mot 583 kroner for fossilbilistene – altså 34 kroner mer.
Blant de store byene er det fortsatt Oslo som troner på topp. Gjennomsnittbilisten i Oslo betalte 658 kroner per måned, det er 63 kroner mer enn i 2024.
Her er elbilrabatten fortsatt på 50 prosent. Det bidrar til at elbilistene i Oslo første halvår i snitt betalte 13,7 prosent mindre i måneden enn fossilbilistene. Men for den summen ble elbilene kjørt nesten dobbelt så mye som fossilbilene, 95,4 prosent.
Høyest bompengebelastning har for øvrig bilistene i Strand kommune i Rogaland, hele 847 kroner per måned.
Dobbelt så mange bomstasjoner i Norge
Her er det størst endring
– Det er de mye omtalte prisene i Ryfast som har gitt Strand førsteplassen i flere år. Nå som prisen er satt ned, er nok Ryfast ute av topp ti-listen neste år, sier Skovly.
I fylkesstatistikken er Oslo på topp foran Trøndelag og Rogaland. I bystatistikken er Trondheim på andreplass foran Stavanger.
Sarpsborg og Fredrikstad er byene med størst endring i bompengebelastningen. Den store endringen skyldes at det i 2024 ikke var bompengebetaling i regionen som heter Nedre Glomma, før 20. mars.