Slakter Rema: – De driter på kundene sine

Kundene sitter igjen med minst hos Rema 1000, viser en fersk analyse av dagligvarekjedenes lojalitetsprogram.

PÅ BUNN: Rema 1000 havner på bunn i en fersk rangering av de ulike dagligvarekjedenes lojalitetsprogram.
Publisert



(Artikkelen først publisert av Finansavisen):

Ole Robert Reitans Rema 100 kommer dårligst ut i en analyse av dagligvarekjedenes lojalitetsprogram, melder Nettavisen.

– For en normal husholdning, så kommer definitivt forbrukeren dårligst ut med Rema 1000-appen. Rett og slett, sier privatøkonom Endre Jo Reite i BN Bank.

Tidligere i år gjorde Rema 1000 endringer i lojalitetsprogrammet, som endret navn fra Æ til Rema 1000-appen. Dagens modell er langt mindre gunstig for forbrukeren enn det Æ var. Førstelektor Karl-Fredrik Tangen ved Høyskolen Kristiania reagerer sterkt på endringen.

– De driter på kundene sine. Tenk så mye ekstra tid folk bruker på å sette seg inn i dette, sier han.

Coops lojalitetsprogram er det som troner øverst på rangeringen, etterfulgt av Norgesgruppens Trumf-program og deretter Rema 1000.

Tynner ut rekkene

Nylig ble det kjent at Reitan-konsernet gjennomfører en restrukturering. Selskapet vil legge ned 70 Narvesen-kiosker over hele landet fordi kioskene har ført til milliontap over flere år. De fleste av kioskene som blir borte ligger på kjøpesentre.

– Dette er en krevende, men nødvendig beslutning for å sikre en mer fremtidsrettet butikkportefølje, sier Anna-Maria Carnemark, adm. direktør i Reitan Convenience Norway.

Nedleggelsene gjelder hovedsakelig Narvesen på kjøpesentre.

– Kioskene har mistet mye av sin relevans i takt med endrede handlemønstre, digitalisering av lesestoff og utfasing av spill og tjenester, sier Carnemark.

Når Norsk Tipping i tillegg avvikler sin kommisjonærvirksomhet fra 2028, vil inntektsgrunnlaget i disse kioskene reduseres ytterligere, påpeker hun.