Verden

Skolebarn i Zimbabwe lærer hvordan de kan leve side om side med ville dyr

Zimbabwes ville dyr har kommet tettere på bebyggelse. Skolebarn nær naturvernområder lærer derfor om grunnleggende dyreatferd for å kunne gå trygt til skolen.

14 år gamle Esther Bote lukter på elefantmøkk. Viltvoktere ved Save Valley Conservancy lærer barn å se tegn og forstå og håndtere farer fra ville dyr når de går til skolen. Målet er å få en så ufarlig sameksistens mellom mennesker og dyr som mulig. Foto: Tsvangirayi Mukwazhi / AP / NTB
Publisert Sist oppdatert

14 år gamle Esther Bote har en hverdag langt unna de fleste norske barns. Hun bor hos besteforeldrene. Der må hun opp ved daggry, rydde huset, fyre opp og lage mat. Deretter vasker hun seg og tar på seg sin pene grå og hvite skoleuniform.

Men så venter det hun synes er den mest krevende oppgaven, nemlig å gå de fem kilometeren til skolen. Skoleveien er en sti gjennom både buskkratt og skog, der hun kan møte på farlige, ville dyr.

Større konkurranse om naturressursene har ført til at dyreliv og menneskeliv har kommet tettere på hverandre i områdene rundt naturvernområdet Save Valley Conservancy i Zimbabwe.

Skolebarn går ofte alene på stier der ville og farlige dyr ferdes. Angrep fra dyr utgjøre en reell fare for spesielt sårbare barn. For å bedre sikkerheten lærer barna hvordan de skal oppdage farene i tide.

Barna går alene

Barn helt ned i 5-årsalderen, som ofte leies av litt eldre søsken eller venner, må gå gjennom skogholt til og fra skolen.

– Noen ganger ser vi spor etter dyr som nettopp har gått på stien. Vi ser fotsporene deres og vet at elefantene fortsatt er i nærheten, forteller Esther.

Gjentatte tørkeperioder, forsterket av det naturlig forekommende værfenomenet El Nino og menneskeskapte klimaendringer, har ført til mat- og vannmangel i området. Dermed er mennesker og ville dyr i større konflikt om ressursene.

Situasjonen har ført til at dyrelivet har kommet nærmere menneskenes bosetninger. Foreløpig har det ikke vært rapportert om dyreangrep som har drept noen, men den nære sameksistensen kan føre til farlige situasjoner. For ikke lenge siden ble et barn alvorlig skadet etter et krokodilleangrep.

Lærer om dyrs atferd

Barna må derfor lære hvordan de kan leve med de nye truslene – uten at de utsetter seg for stor risiko. Nøkkelen er kunnskap om grunnleggende dyreatferd.

Siden i fjor har det privateide Save Valley Conservancy, sammen med naturparkmyndighetene, kjørt et program for barn i skolealder om hvordan man gjenkjenner faresignal og hvordan man kan sameksistere med dyrelivet.

Elevene lærer å identifisere ulike dyrespor, betydningen av vindretning og hvordan de skal komme seg i sikkerhet.

– Barna er de mest utsatte. De går på skogsstier til skolen, de henter vann og ved, forteller Dingani Masuku, samfunnskontakt ved Save Valley Conservancy.

– Det er derfor viktig at vi retter oss mot skolene slik at de kan lære barna hvordan dyr oppfører seg og hva de kan gjøre selv for å sikre seg, sier han.

Se video: Setter verdensrekord

Respekt for dyreliv

Han forteller at de prøver å lære barna ikke å se på dyrene som motstandere, men at det er vesener som bør respekteres – og som er et gode for samfunnet. Også fordi dyreliv kan skape sysselsetting for lokalbefolkning gjennom turisme.

Barna lærer blant annet at de ikke skal nærme seg ville dyr. Og at de må vite at en løve vil lete etter mat, helst enkle byttedyr – og at de som barn kan være nettopp det.

– Vi går vanligvis i grupper fordi vi føler oss tryggere da, forteller Esther.

Alphonce Chimangaisu, leder for skoleutviklingskomiteen ved Chiyambiro Secondary School, sier at foreldrene håper at opplæringen vil gjøre barna tryggere.

– Noen foreldre har hindret barna sine fra å gå på skolen fordi de har vært redde, forteller han.

Utsetter undervisningsstart

Selv om det er for tidlig å si noe om resultatet av undervisningen, mener Chimangaisu at mange foreldre er enige i at opplæring er viktig. Men mange krever likevel at barna skal få møte opp senere til undervisning, fordi det er mest sannsynlig å møte på ville dyr i grålysningen.

– Skolemyndigheter i berørte landlige områder utsetter ofte undervisningsstart og avslutter tidligere slik at barna kan gå til og fra skolen i dagslys, forteller Obert Masaraure, president for Amalgamated Rural Teachers Union of Zimbabwe.

– Vi har rapporter om elever som helt har sluttet å gå til skolen fordi de frykter for livet sitt. Også lærere møter ikke alltid opp til jobb på grunn av frykt.

– Disse utfordringene forsterker allerede eksisterende problemer for elever på landsbygda. Det er et problem at de forhindres fra å ta utdannelse, sier han.

Over hele landet

Naturparkene i Zimbabwe forsøker nå å øke kunnskapen om dyreliv og dyreatferd ved skoler over hele landet i områder der folk i økende grad må leve tettere på ville dyr.

– I tillegg til å lære hvordan barna skal kunne leve trygt sammen med dyrene, kan skolebarna også overføre kunnskapen sin til foreldrene sine. Vi har funnet ut at det er lettere for foreldre å lytte når barna forteller, sier Tinashe Farawo, talsmannen for Zimbabwe National Parks and Wildlife Management Authority.

Han mener at konfliktene mellom mennesker og ville dyr sannsynligvis vil forverres på grunn av klimaendringer som vil føre til lengre perioder med tørke framover. Landets parkbyrå mottok mellom 3000 og 4000 varsler fra lokalsamfunn om konfrontasjoner med ville dyr de siste tre årene.

Esther forteller at opplæringen kan komme godt med hvis en fare skulle oppstå.

– Det hjelper, vi vet nå mange ting om dyr som vi ikke visste fra før, sier hun. Likevel – hun synes det fortsatt er skummelt å gå til og fra skolen.