Norge
Skjønte at de ikke kunne hindre at Helge Ingstad sank
Ansvarlige for hevingen av KNM Helge Ingstad svarer nå på kritikken som har kommet i forbindelse med berginsforsøkene. – Det var umulig å komme til.
I et intervju med nettstedet Sysla, forteller bergingsmannskaper hvorfor det ikke gikk an å hindre at fregatten sank.
Bare timer etter at fregatten kolliderte med tankskipet Sola TS, skal den første planen ha blitt lagt. Men der skipet stod til å begynne med, skal det ha vært grunt og trangt.
– I tillegg lå den så skjevt at det var umulig å komme til, sier Ole Bjørnevik, sjef for BOA Offshore AS.
BOA har vært involvert i planleggingen av hevingen av skipet, i samarbeid med det belgiske kranfartøyrederiet Scaldis. Planene har videre blitt overbrakt til Forsvaret og risiko– og klassifikasjonsselskapet DNV GL Group. Selskapet har vurdert og kommet med tilbakemeldinger på om planene har vært i tråd med regelverket.
Skjønte det ikke kom til å gå
Ifølge Bjørnevik skal de på stedet ha skjønt at planen med å få inn to mindre lektere ved akterenden, og å feste sikringer under kjølen for å hindre at fregatten skulle synke, ikke kom til å gå.
Bergingsleder i BOA, Anders Penna, er ifølge Sysla, klar på at det i Norge ikke finnes utstyr og fartøy som kunne utført jobben med å heve fregatten. Kranfartøyene blir for små i forhold til Ingstads 5000 tonn.
– Hvis dette hadde blitt gjennomført slik visse forståsegpåere mente, ville resultatet blitt at KNM Helge Ingstad fortsatt hadde ligget der hun ligger. Så er det en stor sjanse for at det ville ligget to kranfartøy på bunnen ved siden av henne, sier Penna til Sysla.
Senere da Forsvaret prøvde å sikre fregatten med vaiere for å forhindre den fra å gli videre ut i vannet, fikk de blant annet kritikk for å ikke ha brukt kjetting i stedet. Fem dager senere røk vaierne.
– Det er ingen vaiere i verden som kunne hindret henne i å skli ut fra der hun lå, sier Penna, som forteller at undersøkelsene viste at fregatten lå med hele vekten på en liten berghylle før den gled ut.
Les også: Helge Ingstad klar til heving – været avgjør når
Forsvarer Forsvaret
Penna tar også Forsvaret i forsvar og sier at ingen kunne gjort dette bedre ut fra omstendighetene og tilgjengelig utstyr. Ole Bjørnevik sier seg enig og mener kritikken av Forsvaret ble for sterk.
I tillegg skal det ha vært vanskelig å komme til med tungt utstyr fra land til der fregatten ligger, opplyser Sysla.
I neste omgang skal to kranfartøy forsøke å løfte Ingstad i tandem. Fartøyene må ligge i ro attmed hverandre, mens de fire kranene må løfte synkront. Og mens båten heves, må vannet gradvis dreneres for å hindre overbelastning og faren for at skroget knekker.
Les også:
Havarikommisjonen vurderer å rekonstruere fregattulykken
Usikkert når fregatthevingen kan starte
Arbeiderpartiet vil granske bergingen av Helge Ingstad
Torpedoene fra KNM Helge Ingstad detonert
juleideer fra kreative ideer