Næringsliv

– Skal bli best i verden

Hotellkongen Petter Stordalen har blitt reder og verftseier. Nå vil han bygge de mest klimavennlige skipene i verden.

Petter Stordalen mener Hurtigruten ikke er så annerledes enn hotell.
Publisert Sist oppdatert

Som vi skrev 8. september har en gruppering av Hurtigruteneiere, med TDR Capital og Petter Stordalen i spissen har gått inn med 300 millioner kroner og tatt kontrollen over Kleven verft, med en samlet eierpost på 40 prosent.

Ifølge VG utgjør Stordalens eierpost 8 prosent.

På spørsmål om det ikke er dristig å kaste seg inn i nye bransjer han ikke har så mye peiling på, svarer investoren:

– Hurtigruten er ikke så ekstremt annerledes enn hotell: Det er hotell på vann.

Les også: Stordalen: – Jeg er imot biler i sentrum

Kleven verftet utenfor Ulsteinvik har fått tilslag på å bygge de nye Hurtigruteskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen.

- Vi skal bygge de råeste klimavennlige skipene i verden. Vi skal bli på vannet det Tesla er på veiene. Kleven og det klusteret av bedrifter de har rundt Ulsteinvik kan bli ledenede innen miljøteknologiskip, sier sjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam til avisen.

Les også: Norges 400 rikeste

Han forteller at MS Roald Amundsen blir verdens første hybride cruiseskip.

– Å få ned utslippene må skipseiere forholde seg til og fremtidige skipseiere vil etterspørre noe dere er best til, sier Skjeldam.

Saken er først publisert på Hegnar.no