Norge
Sjøfartsdirektoratet om avslått alarm på grunnstøtt skip: – Alvorlig mangel
Inspeksjonsrapporten fra Sjøfartsdirektoratet viser at alarmen på skipet som grunnstøtte i Trondheimsfjorden, var avslått.

Brovaktalarmen var slått av både før og under selve grunnstøtingen. Dette må utbedres før skipet kan seile, skriver Sjøfartsdirektoratet i rapporten.
– Brovaktalarmen er koblet opp mot skipets sikkerhetsstyringssystem. Man har ikke lov til å seile før brovaktalarmen er på. Den skal være skrudd på når skipet legger fra kai. Slik sett er det en alvorlig mangel, sier kommunikasjonsrådgiver Eivind Kallevik i Sjøfartsdirektoratet til NTB.
Som følge av grunnstøtingen har skipet fått skrogskader som gjør at det ikke er seilingsdyktig, ifølge Sjøfartsdirektoratet.
– Nå må skipet ligge til kai i Orkanger fram til en avtale om frakt til verksted, sier Kallevik.
Adresseavisen meldte om direktoratets rapport først.
Skipet har fått skrogskader
Videre viser rapporten at skipets sikkerhetsstyringssystem (ISM-system) og rømningsveier ikke var i henhold til kravene.
– Luken til nødutgangen fra maskinrommet er for tung og er vanskelig å åpne fra innsiden.
Sjøfartsdirektoratet er nå ferdig med sine tilsyn og avventer videre plan for skipet, i dialog med rederi og flaggstat.
Sentralt i etterforskningen
Trøndelag politidistrikt opplyser at informasjon i skipsdokumentene, opplysninger fra avhør og eventuelle avvik som Sjøfartsdirektoratet avdekker, vil være sentrale i etterforskningen.
De opplyser videre at politiet jobber med å gå gjennom dokumentasjon fra skipet og at det vil bli tatt avhør av ansatte om bord på skipet.
En mann siktet
Konteinerskipet NCL Salten skulle egentlig dreid styrbord og inn til Orkanger, men havnet på feil kurs og grunnstøtte i fjæra på Byneset i Trondheimsfjorden grytidlig torsdag. Ingen ble skadet.
En mann i 30-årene fra Ukraina er siktet i saken. Han tjenestegjorde som andrestyrmann om bord under den aktuelle seilasen, og ifølge politiet i Trøndelag har han forklart i avhør at han sovnet alene på vakt, opplyser Adresseavisen.
Han skal også ha forklart at det ikke kom varsling fra systemer om bord for å forhindre ulykken, ifølge påtaleansvarlig i saken i Trøndelag politidistrikt, Kjetil Bruland Sørensen.
I tillegg er skipets kaptein mistenkt for overtredelse av sikkerhetsloven om sikker bemanning og om hviletid.
Konteinerskipet ble dratt av grunn tirsdag.