Norge
Sivilombudet: Ulovlig beltebruk i lang tid på klinikk i Bergen
Pasienter har vært beltelagt i over fem døgn på Psykiatrisk klinikk Sandviken i Bergen, viser en rapport fra Sivilombudet.
Sivilombudets gjennomførte et besøk ved klinikken 24. til 26. mars og så på beltelegging av pasienter på akuttpsykiatrisk mottak i perioden 1. januar 2025 til 24. mars 2026.
Loven krever at det må være absolutt nødvendig å bruke belter, hvis det gjøres, men Sivilombudet fant flere vedtak ved Psykiatrisk klinikk Sandviken der det var vanskelig å forstå om lovens vilkår var oppfylt.
– I noen tilfeller var begrunnelsen i vedtakene slik at belteleggingen framsto som direkte ulovlig, står det i rapporten fra Sivilombudet.
Ifølge den nye rapporten hadde pasienter også ligget i belter i lang tid uten nødvendig stell.
Sivilombudet har gjort lignende funn ved flere andre sykehus.
Belter kan kun brukes for å avverge skade i akutte faresituasjoner, men ombudet fant flere tilfeller der pasienten var rolig og samarbeidet i lengre perioder, uten at pasienten ble løsnet fra beltene.
– Sykehusets manglende vurderinger av grunnlaget for fortsatt bruk av mekaniske tvangsmidler utgjør en alvorlig rettssikkerhetssvikt, sier sivilombud Hanne Harlem i en pressemelding.