Selger med store tap
Tøffe tider for mange norske bilforhandlere.
(Artikkelen er først publisert av Broom): Antall bilmerker i Norge er på et rekordhøyt nivå. De siste årene har vi fått en rekke nye merker, de fleste fra Kina. I tillegg har Tesla på kort tid tatt et stort jafs av markedet.
Resultatet er hard kamp om kundene og i den kampen er det gjerne bare én ting som fungerer: Priskutt og stadig bedre kampanjetilbud.
Slik sett har det nok aldri vært bedre å være bilkjøper enn akkurat nå. For importører og forhandlere er det derimot svært krevende tider.
Bransje-nettstedet BilNytt.no følger dette tett og har i flere artikler tatt for seg utviklingen i bilbransjen.
– Ingen som helst grunn til å juble
– Mange må selge biler ikke bare med tap – men med store tap, sier Svein Arild Johnsgård, til BilNytt.
Han er styreleder i Norges Bilbransjeforbund (NBF) og også visekonsernsjef i forhandlergruppen Sulland.
Etter to år med lavt nybilsalg, ligger det i år an til å ende på et totalsalg rundt 140.000 biler. Det er hva vi kan kalle et «normalmarked»:
– Men med de marginene bilforhandlere må akseptere, er det ingen som helst grunn til å juble. Det har aldri vært lavere marginer, og det er heller ikke tegn til at situasjonen vil endre seg. Rentekampanjer og andre kampanjer dreper lønnsomheten, sier Johnsgård.
Bilsalget øker kraftig – med «rentekutt»
Helt andre kalkyler
Arvid Sulland er eier og konsernsjef i Sulland som er en av Norges største forhandlergrupperinger. Han har svært mange år bak seg i bransjen og mener den nå ikke er til å kjenne igjen
– Dette er nye aktører som ser ut til å ha helt andre kalkyler enn de etablerte produsentene. Hver uke opplever vi at et merke plutselig setter prisene kraftig ned. Importører kjører kampanjer med null-rente. Norge er blitt et laboratorium for utprøving og testing av markedet for elektriske biler. Det blør vi for nå, sier Sulland til BilNytt.no.
Tesla snudde: Fortsetter med supertilbud
Voldsom og vedvarende bakrus
Sjefredaktør Atle Falch Tuverud i BilNytt.no peker på at bilmarket har endret seg svært raskt:
– Det har vært en voldsom og vedvarende bakrus for norske bilforhandlere og bilimportører etter koronapandemien. Nylig presenterte vi i BilNytt.no tall som viser at norske merkeforhandlere knapt styrket resultatene i 2024 etter et dramatisk bunnår i 2023. Mange hadde ventet at 2024 skulle bli langt bedre. Det er urovekkende når et orakel som Arvid Sulland sier at 2025 går fra vondt til verre for mange – tross betydelig oppgang i bilsalget, sier Falch Tuverud.
Her kan du spare 165.000 kroner
Tapte nesten en milliard
Han minner om at situasjonen var helt annerledes for noen år siden:
PRISKRIG: Atle Falch Tuverud er sjefredaktør i BilNytt.no. Foto: Bilnytt.no.
– I 2020, 2021 og 2022 hadde bilforhandlerne rekordår, ingen biler hadde rabatt eller rentekampanje – og svært mange kunder sto på venteliste. På starten av 2023 startet Tesla en priskrig, samtidig som «alle» hadde kjøpt ny elbil før elbilmomsen kom og avgiftene økte.
– Med dyrtid og rentehevelser og overproduksjon av biler, har det bare blitt vanskeligere og vanskeligere. I 2024 var det 146 merkeforhandlerselskap som gikk i minus, av totalt 437. Disse tapte til sammen hele 922 millioner kroner, viser tall fra BilNytt.no, forteller Falch Tuverud.