Selger med store tap

Tøffe tider for mange norske bilforhandlere.

NYE TIDER: Etter noen år med ventelister på mange modeller, har situasjonen i markedet snudd kraftig.
Publisert Sist oppdatert

(Artikkelen er først publisert av Broom): Antall bilmerker i Norge er på et rekordhøyt nivå. De siste årene har vi fått en rekke nye merker, de fleste fra Kina. I tillegg har Tesla på kort tid tatt et stort jafs av markedet. 

Resultatet er hard kamp om kundene og i den kampen er det gjerne bare én ting som fungerer: Priskutt og stadig bedre kampanjetilbud.

Slik sett har det nok aldri vært bedre å være bilkjøper enn akkurat nå. For importører og forhandlere er det derimot svært krevende tider. 

Bransje-nettstedet BilNytt.no følger dette tett og har i flere artikler tatt for seg utviklingen i bilbransjen. 

– Ingen som helst grunn til å juble

– Mange må selge biler ikke bare med tap – men med store tap, sier Svein Arild Johnsgård, til BilNytt.

Han er styreleder i Norges Bilbransjeforbund (NBF) og også visekonsernsjef i forhandlergruppen Sulland.

Etter to år med lavt nybilsalg, ligger det i år an til å ende på et totalsalg rundt 140.000 biler. Det er hva vi kan kalle et «normalmarked»: 

– Men med de marginene bilforhandlere må akseptere, er det ingen som helst grunn til å juble. Det har aldri vært lavere marginer, og det er heller ikke tegn til at situasjonen vil endre seg. Rentekampanjer og andre kampanjer dreper lønnsomheten, sier Johnsgård. 

TAPER PENGER: Etter to svært krevende år er nybilsalget på vei opp. Men mange forhandlere taper penger. Foto: Broom.

Bilsalget øker kraftig – med «rentekutt»

Helt andre kalkyler

Arvid Sulland er eier og konsernsjef i Sulland som er en av Norges største forhandlergrupperinger. Han har svært mange år bak seg i bransjen og mener den nå ikke er til å kjenne igjen

– Dette er nye aktører som ser ut til å ha helt andre kalkyler enn de etablerte produsentene. Hver uke opplever vi at et merke plutselig setter prisene kraftig ned. Importører kjører kampanjer med null-rente. Norge er blitt et laboratorium for utprøving og testing av markedet for elektriske biler. Det blør vi for nå, sier Sulland til BilNytt.no.

Tesla snudde: Fortsetter med supertilbud

Voldsom og vedvarende bakrus

Sjefredaktør Atle Falch Tuverud i BilNytt.no peker på at bilmarket har endret seg svært raskt: 

– Det har vært en voldsom og vedvarende bakrus for norske bilforhandlere og bilimportører etter koronapandemien. Nylig presenterte vi i BilNytt.no tall som viser at norske merkeforhandlere knapt styrket resultatene i 2024 etter et dramatisk bunnår i 2023. Mange hadde ventet at 2024 skulle bli langt bedre. Det er urovekkende når et orakel som Arvid Sulland sier at 2025 går fra vondt til verre for mange – tross betydelig oppgang i bilsalget, sier Falch Tuverud.

SNUDD OPP-NED: Det norske bilmarkedet har gått gjennom store endringer de siste årene. Nå er konkurransen ekstrem, med flere merker enn noen gang. Her er biler fra kinesiske BYD på vei til Norge. Foto: BYD

Her kan du spare 165.000 kroner

Tapte nesten en milliard

Han minner om at situasjonen var helt annerledes for noen år siden:

PRISKRIG: Atle Falch Tuverud er sjefredaktør i BilNytt.no. Foto: Bilnytt.no.

– I 2020, 2021 og 2022 hadde bilforhandlerne rekordår, ingen biler hadde rabatt eller rentekampanje – og svært mange kunder sto på venteliste. På starten av 2023 startet Tesla en priskrig, samtidig som «alle» hadde kjøpt ny elbil før elbilmomsen kom og avgiftene økte. 

– Med dyrtid og rentehevelser og overproduksjon av biler, har det bare blitt vanskeligere og vanskeligere. I 2024 var det 146 merkeforhandlerselskap som gikk i minus, av totalt 437. Disse tapte til sammen hele 922 millioner kroner, viser tall fra BilNytt.no, forteller Falch Tuverud.