Verden
Saudi-Arabias skiferolje-snusing i USA sjokkerer
Saudi-Arabia søker etter å få en bit av skiferolja i USA etter at importen fra Persiabukten stuper, skriver Wall Street Journal.
Saudi-Arabia sitter på enorme oljeserverver, men hvilken rolle spiller det dersom ingen vil kjøpe den?
For ikke så mange år siden var landet den viktigste råoljeeksportøren til USA.
Dette er i ferd med å få en dramatisk vending. I september nådde USAs import av saudiarabisk olje det laveste nivået på 30 år.
Grunnet den eksploderende økningen i utvinningen av olje fra skifer, kommer USA til å bli en nettoeksportør av olje en gang etter like 2020, ifølge nye beregninger fra Det internasjonale energibyrået (IEA).
Les også:Verdensbanken skal slutte å finansiere olje- og gassprosjekter
– Historisk
Det gjør at det største oljeselskapet i verden, Saudi Arabian Oil Company, eller Aramco, ser til USA når de nå for første gang noen sinne ser etter å investere i oljeutvinning utenfor Saudi-Arabia, skriver Wall Street Journal.
(Saken fortsetter under)
– Fra et historisk perspektiv er det oppsiktsvekkende. En påminnelse om hvor dramatisk innvirkning skiferolje har, sier Jason Bardoff, lederen av senteret for global energipolitikk ved Columbia-universitetet, til avisen.
Skiferolje
Ifølge avisens kilder har representanter fra Aramco vært i samtaler med produsenter i oljeskifer-områder i USA.
Aramco har et ønske om å kjøpe seg inn på oljeskifer-rettigheter i Texas og New Mexico, ifølge avisen.
Aramco skal også ha hatt samtaler med produsenten av flytende naturgass, Tellurian, som også har utvinningsrettigheter i områder med skiferolje.
Oljefondet: Finansielle vurderinger bak råd om oljekutt
– Oljealderen er ikke over
I november og desember varslet Statens pensjonsfond utland samt Verdensbanken en stans i oljeinvesteringene, av finansielle årsaker.
IEA skriver i sin rapport at oljealderen er ikke over med det første, til tross for elektrifisering og større bruk av fornybare energikilder. Petrokjemisk industri vil holde etterspørselen oppe, sammen med økte drivstoffbehov for flere lastebiler, luftfart og skipsfart.
IEAs beregninger sier at økt produksjon vil gi lavere oljepris, noe som fjerner noen av incentivene til å gå bort fra oljen, og en skikkelig elektrifisering av bilparken i verden vil ikke være et faktum før i 2040.