Satset milliarder på elbil – nå ryker jobbene

Ford må kutte kraftig i Tyskland.

Ford har redusert produksjonen av nye Explorer og Capri ved fabrikken sin i Köln, Tyskland. Nå er det klart at begrenset etterspørsel gjør at mange ansatte må gå.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos TV 2 Broom.

Ford kom relativt sent i gang med elbiler. Men så dro de i gang en massiv satsning i Europa. 20 milliarder kroner ble investert i å bygge om det gedigne fabrikkanlegget deres i Køln, Tyskland til elbilproduksjon. 

Samtidig har en rekke tradisjonsrike modeller forsvunnet ut. 

Nå er det elbilene Explorer, Capri, Puma og Mustang Mach-E som skal dra personbil-lasset i vår del av verden.

Ut i streik

Problemet er bare at det ikke går så bra. Explorer og Capri produseres begge i Køln. Lavere etterspørsel enn det Ford opprinnelig planla for, gjør at fabrikken langt fra utnytter kapasiteten. 

Ford annonserte allerede i november i fjor at de må kutte mye i Europa. 

Tidligere i sommer gikk de ansatte på fabrikken i Köln ut i streik, i protest mot disse planene. 

Navnet vekker oppsikt: Ikke rart noen blir provosert

Her markerer noen av de ansatte ved Ford-fabrikken i Køln sin misnøye med at selskapet vil kutte.

Usikker på framtiden

Nå er det klart at minst 2900 av de drøyt 10.000 ansatte i Køln må gå. Ford skal ha inngått en avtale med fagforeningene som legger opp til at flest mulig av jobbkuttene skal skje ved frivillighet. 

De skal også tilby sluttavtaler som er betydelig bedre enn det som er vanlig i bilindustrien. Dette skal nå ut på avstemning blant de ansatte.

Den mektige fagforeningen IG Metall union har tidligere stilt spørsmålstegn ved om fabrikken i Køln har noen framtid. De beskriver ordningene som nå tilbys som et viktig «sikkerhetsnett.»

Explorer er den nye volum-elbilen fra Ford, ambisjonen er at dette skal være en storselger i Europa.

Les også: Kjøpers marked: Så mye elbil får du for 300.000 kroner

Større følger for Ford

Ifølge bransje-nettstedet Automotive News Europe får den svake etterspørselen etter elbiler større følger for Ford enn for mange av konkurrentene. 

Årsaken er at Ford knapt har personbiler med forbrenningsmotor lenger i Europa, noe som hadde kunnet kompensere for svake elbiltall.