SAS-kaptein slo alarm om kabinpersonale: – Følte meg sterkt presset

Etter en rutineflyvning til Kanariøyene, vurderte kapteinen situasjonen som kritisk for eget kabinpersonell. Da han slo alarm, varslet om utslitte medarbeidere, og ba om kansellering, ble han forsøkt overtalt til å fly likevel.

Da SAS-flyet landet på Gran Canaria oppdaget flyets kaptein at besetningen var nedkjørt og utmattet etter seks timers non stop-service på business class. Piloten ba derfor om at returen til Gøteborg måtte utsettes.
Publisert

– Kabinpersonalet hadde rapportert til kapteinen at de ikke var «skikket til flyvning». I så fall har man ikke lov til å fly i henhold til regelverket. Derfor måtte de hvile da de ankom destinasjonen, sier Mattias Åman Thiel, kaptein i SAS og leder for SAS-seksjonen i Svensk Pilotförening, til Expressen.

Avisen har kartlagt hva som egentlig skjedde på den aktuelle flyvningen mellom Stockholm til Las Palmas på Kanariøyene lørdag 8. november. Flyvningen tar omtrent seks timer én vei.

– Ekstrem arbeidsmengde

SAS har lansert det gamle konseptet med business class på flyvninger i Europa og til Kanariøyene. Konsekvensene av dette er at kabinpersonalet har fått en travlere hverdag, uten at det er tilført flere ansatte. Under den aktuelle flyvningen måtte to kabinansatte ta seg av mer enn 100 passasjerer på business class.

– Det er en ekstrem arbeidsmengde fordi det er så mange flere servicetrinn sammenlignet med før. Det er betydelig flere trinn å utføre under drikke- og matserveringen, forteller en flyvertinne til avisen. En annen kilde beskriver flyturen som «svært krevende», og at det knapt var tid til å servere maten om bord.

Utmattet

Da SAS-flyet landet på Las Palmas oppdaget flyets kaptein at besetningen var nedkjørt og utmattet etter seks timers non stop-service. Han ba derfor om at returen til Gøteborg måtte utsettes.

Til tross for at kabinpersonalet ble ansett å være uskikket til å fly uten tilstrekkelig hvile, og driftsavdelingen i SAS ble varslet om dette, fikk kapteinen ordre om å starte returen. Han forteller at han «følte seg sterkt presset til å ta en avgjørelse jeg ikke var komfortabel med».

Utsatt 16 timer

I dialog med flydirektøren skal flykapteinen ha blitt fortalt at kabinpersonale ville klare å håndtere det dersom noe uventet skulle inntreffe ettersom «adrenalinet deres vil slå inn, og de vil løse oppgaven».

Kapteinen fikk til slutt klarsignal for å utsette returen til Sverige med 16 timer. Både flyets besetning og passasjerene måtte dermed overnatte på hotell.

Kommunikasjonsdirektør i SAS, Alexandra Lindgren Kaoukji, bekrefter overfor Expressen at ansatte alltid har rett til å be om utsettelse dersom de er for slitne etter høyt arbeidspress.