Salget av rusbrus doblet på ti år – alkovettorganisasjon er bekymret
På ti år er salget av rusbrus doblet og økningen fortsetter. Tredje kvartal i år økte omsetningen med 11 prosent sammenlignet med 2024.
– Det er grunn til å sette spørsmålstegn ved veksten. Rusbrus-hyllene ser ut som en godteributikk, og vi frykter det kan bidra til at unge drikker mer alkohol, sier generalsekretær Ragnhild Kaski i Av-og-til i en epost til NTB.
Tallenes tale fra Statistisk sentralbyrå (SSB) er klar. I 2014 ble det solgt noe over 13,8 millioner liter rusbus, i 2024 28,7 millioner. – Produsentene har åpenbart sett at det her er et marked, og antall produkter har eksplodert.
De har fristende emballasje, fokus på lite kalorier, estetikk stjålet fra brus og godteri, og smakssammensetninger som kamuflerer alkoholsmaken helt. Man skulle nesten tro næringen forsøkte å gjøre overgangen fra energidrikk og brus til alkohol så lett som mulig, sier Kaski.
Hittil i år er det solgt 22,9 millioner liter rusbus. Omsetningen av alle andre typer alkohol har gått noe tilbake, ifølge SSB.
Ifølge Store norske leksikon er rusbrus er alkoholsvake drikker med rundt 5 volumprosent alkohol. De kan være basert enten på vin eller nøytralt brennevin, og blir smaksatt på ulike måter.