Rød blink? Da skjer dette

Greit å vite før helgeutfarten.

EFFEKTIVT: Hundrevis av fotobokser langs veiene sørger for at du og jeg holder fartsgrensen på steder der ulykkesfaren er stor. Systemet har vist seg å være svært effektivt.
Publisert

(Artikkelen er først publisert av Broom): I Norge står det nå mer enn 430 fotobokser langs veiene, og langt flere er ventet i årene som kommer. 

De sjekker at du holder fartsgrensen, enten ved hjelp av måling på ett punkt du passerer på veien, eller ved å måle gjennomsnittshastigheten din mellom to bokser.

Systemet kalles ganske enkelt «automatisk trafikkontroll», og forkortes gjerne til ATK, og de to løsningene kalles punkt-ATK og streknings-ATK.

Halverer antall dødsofre

Og løsningene fungerer. Beregninger foretatt av Transportøkonomisk institutt tyder nemlig på at boksene reduserer antall dødsofre og hardt skadde til omtrent halvparten på strekningene de står plassert.

Tatt 18 ganger i fotoboks – forklaringen var spesiell...

Men det er ikke nødvendigvis slik at du ser et kraftig lysglimt når du blir tatt bilde av: Ofte ser du bare et kort, rødt blink. Det skjer flere hundre tusen ganger hvert eneste år.

Ser du dette, betyr det ganske enkelt at du er blitt avfotografert. Men det behøver ikke nødvendigvis å bety at du har kjørt for fort, ifølge Statens vegvesen, som drifter norske fotobokser.

Her fotograferes alle

På steder med streknings-ATK avfotograferes nemlig alle biler som passerer fotoboksene. Og hvis gjennomsnittshastigheten har vært for høy, vil det blinke gult i en lampe som står plassert 50 meter etter den siste fotoboksen. 

Skjer dette, blir bildene sendt over til vurdering hos en saksbehandler i Vegvesenet. Er det samme bil på begge bildene, overtar politiet saken, som i neste omgang ber Statens Innkrevingssentral om å sende det som vanligvis blir et forenklet forelegg til sjåføren. 

Merk deg disse tre skiltene

På steder med punkt-ATK, er det kun de som kjører for fort som blir avfotografert. Disse har også innebygd blits. Ser du en blink når du passerer en slik boks, har du mest sannsynlig kjørt for fort. 

Så blir det opp til saksbehandler og politiet å avgjøre om det skal resultere i en bot eller enda strengere reaksjon – og hvem som eventuelt skal få den.

Hva om det ikke er deg?

Hvis de har grunn til å tro at føreren er en annen enn eieren av bilen, gjør de manuelle søk for å finne ut hvem som er sjåføren. 

Hvis de ikke finner dette, blir bileiere oppfordret til å opplyse om navnet på sjåføren. Hvis vedkommende nekter eller hevder han eller hun ikke vet, kan saken ende i retten.

Statens vegvesen har forøvrig egne sider med flere spørsmål og svar om automatisk trafikkontroll. Disse finner du her.