Regjeringen: Starter kartlegging av matbutikkenes fordelsprogrammer
Regjeringen vil styrke forbrukermakten og bedre konkurransen i dagligvarebransjen. Nå skal det kartlegges hvordan forbrukere opplever bonusprogrammene.
Siste
-
15-åring tiltales etter bussbrannen i Enebakk – løslates fra varetekt
-
Taxi-aksjon på Sola flyplass: – Vi kan streike i månedsvis
-
Brasiliansk fotballtopp sier det forhandles om VM-generalprøve mot Norge: – Vårt førstevalg
-
Florida boikotter Oslo kommune, Storebrand, LO og flere studiesteder
-
Norge mister Nato-oppdrag til Danmark
Regjeringen vil kartlegge hvordan forbrukerne opplever prising og bonus- eller fordelsprogrammer i matbutikkene, skriver regjeringen i en pressemelding.
Det fordi det kan være vanskelig for forbrukerne å forstå hva som faktisk er billigst.
– Vi ønsker å finne ut hvordan forbrukerne opplever dette. Derfor har vi utlyst oppdraget med å kartlegge hvordan prising og fordelsprogrammer påvirker forbrukernes mulighet til å ta informerte valg, sier barne- og familieminister Lene Vågslid (Ap).
Det er konsulentselskapet Rambøll og Forbruksforskningsinstituttet SIFO som skal gjennomføre kartleggingen. De skal se særlig på om dagligvarekjedenes fordelsprogrammer bidrar til forvirring og vanskeligere sammenligning av priser for forbrukerne.
– De skal undersøke forbrukernes muligheter til å ta opplyste valg når de handler dagligvarer, og foreslå mulige tiltak i dagligvarebransjen som følge av eventuelle funn i kartleggingen, står det i pressemeldingen.
Rapporten fra Rambøll skal leveres 31. desember i år. Den endelige sluttrapporten skal leveres 1. mars 2026.
(©NTB)
juleideer fra kreative ideer