Verden

Private biler blir viktigere og viktigere for Ukraina

– Står på toppen av det de trenger.

Flere biler som blir levert av privatpersoner, brukes på frontlinjen.
Publisert Sist oppdatert

Bruken av private biler i krigen i Ukraina har blitt mer og mer viktig.

Ifølge Politico er rundt 95 prosent av bilene som brukes av den ukrainske hæren levert av frivillige. Disse kommer stort sett fra Europa, og noen fra Midtøsten.

– Nå for tiden er det stort sett Storbritannia, kanskje Norge. Vi tappet alle bruktbilmarkedene i Polen i de første månedene av 2022, sier administrerende direktør i Nesemos Veteran Auto Hub, Maria Ksondzyk til Politico.

Nesemo sysselsetter militærveteraner til å reparere kjøretøy som kan brukes i frontlinjene. Selskapet mener at bilene er veldig viktig for den ukrainske hæren.

Ole Kvåle er leder i Ukrainian Freedom Convoys (UFC). Foto: UFC
Ole Kvåle er leder i Ukrainian Freedom Convoys (UFC).

Ukrainian Freedom Convoys Norway (UFC) har levert 277 biler til Ukraina siden den fullskala invasjonen startet i 2022.

Leder av UFC, Ole Kvåle, startet med leveranser i mars 2022, men antall leveranser skjøt først fart i 2023 da flere kom med på laget.

Se video: Ukraina: Historisk angrep

Lange avstander og lange frontlinjer

UFC leverte senest 31 biler i en konvoi i slutten av april, som er den største enkeltleveransen de har levert fra Norge.

Kvåle har merket at billeveringene er viktig for de ukrainske soldatene.

– Alle soldater jeg snakker med, så står det på toppen av det de trenger, sier han til ABC Nyheter.

Han forteller at soldatene naturligvis ikke ber om missiler og lignende fra de, men av det privatpersoner kan skaffe er biler ofte på topp for soldatene.

Kvåle understreker at behovet for biler er stort i Ukraina, grunnet lange avstander og lange frontlinjer.

UFC har lever nærmere 300 biler til ukrainske soldater. Foto: UFC
UFC har lever nærmere 300 biler til ukrainske soldater.

– Det vi ser etter

Bilene blir ofte brukt til å frakte materiell og personell frem til posisjoner, og til å frakte sårede soldater.

– I frontområdene kjører de mye utenfor veiene. Så de trenger firehjulstrekkere, sier Kvåle.

Ifølge UFC-lederen er bensin problematisk både fordi ukrainsk militær logistikk i stor grad er basert på diesel, og fordi det er farligere å sitte i en bil med bensin hvis den skulle bli truffet.

– Så det vi ser etter og leverer er SUV-er, pickuper og varebiler, som er firehjulsdrevne dieselbiler, sier han.

Dette har UFC levert til Ukraina

SUV:

Suzuki Grand Vitara XL7: 37

Mitsubishi Pajero: 29

Nissan Pathfinder: 16

Mitsubishi Outlander: 11

Toyota Landcruiser: 9

Land Rover Discovery: 8

Nissan Xtrail: 8

Toyota Rav4: 7

Suzuki Grand Vitara: 5

Hyundai Terracan: 4

Ssangyong Rexton: 4

PICKUP:

Nissan Navara: 22

Ford Ranger: 13

Mitsubishi L200: 8

Nissan King Cab: 8

Toyota Hilux: 6

Mazda Bt-50: 3

Nissan D22: 3

VAREBILER:

Toyota Hiace: 29

Huyndai H-1: 4

Volkswagen Transporter: 2

Ikke hatt problemer

Kvåle og de andre som leverer biler kjører gjennom Sverige, og så gjennom Polen, før de leverer bilene til soldater eller frivillige inne i Ukraina.

– Ofte kommer soldater kjørende fra fronten, så har de fått akkurat nok fri til å hente bilen, så drar de tilbake til fronten, forteller Kvåle.

Kvåle forteller at deres policy er å kjøpe biler som kan brukes, men som ikke er for dyre. Ifølge Kvåle er gjennomsnittlig innkjøpspris på rundt 30.000 kroner per bil.

– Stort sett kjøper vi bilene, men vi får også noen donert, sier han.

Per dags dato har Kvåle og UFC en forespørselsliste på over 80 biler fra ukrainske soldater. Fremover satser UFC på å få inn mer donasjoner og levere enda flere biler.

– Har dere hatt problemer med at de ikke er fornøyd med kvaliteten på bilene?

– Nei, det har vi hatt lite problemer med, sier Kvåle.