Norge
Prinsesse Märtha Louise innrømmer glipp - nå stopper Vinmonopolet salget
Gin-lanseringen til prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett har skapt problemer.
I 2022 fikk prinsesse Märtha Louise (52) og Durek Verrett (49) regler for hvordan prinsessetittelen skulle brukes.
Dette innebar at prinsessen ikke skulle bruke prinsessetittelen i kommersiell sammenheng.
Mandag presenterte paret sin nye gin. Ifølge VG skrev produsenten av ginen, Oslo Håndverksdestilleri, på sine nettsider at «Ginen ble lagd til bryllupet til prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett».
Dette skal ha blitt fjernet onsdag kveld, skriver VG.
Stopper salget
Vinmonopolet bekrefter at de stanser salget av ginen, da den kan være i strid med alkoholreklameforbudet.
Det sier seniorkommunikasjonsrådgiver Kristine Sanne til NRK.
– Vi har blitt gjort kjent med at etiketten har blitt endret siden den ble påmeldt til bestillingsutvalget. Da denne varen ble meldt inn, hadde den en annen etikett enn den har nå. Den kan være i strid med alkoholreklameforbudet. Så vi har nå sendt spørsmål til grossist om dette. I mellomtiden har vi stanset salget, sier Sanne.
Hun forklarer videre at grunnen til at etiketten kan stride med forbudet, er at den er knyttet til bruk av merkevare, da paret kan ses på som en merkevare i seg selv.
Paret har også fått kritikk for at at lanseringen av ginen deres er har blitt «en reklameplakat for alkohol».
Ifølge VG skal Märtha og Durek ikke få noe profitt av salget på drikken.
Innrømmer glipp
På flasken og produsentens nettside står det skrevet at ginen er produsert til prinsesse Märtha Louise og Durek Verrets bryllup. Dette er i strid med kongehusets retningslinjer for prinsessens virksomhet og bruken av prinsessetittelen, som sier at hun ikke skal bruke tittelen i kommersiell virksomhet.
– Her ble det dessverre en glipp, og derfor er nå tittelen fjernet på nettsiden, og den vil bli fjernet på neste batch også på flaskene, sier prinsessens manager Carina Scheele Carlsen til VG.
juleideer fra kreative ideer