Vladimir Putin holder hundrevis av Boeing- og Airbus-fly som «gisler» i Russland

Russland er verdens største land og strekker seg over elleve tidssoner. Behovet for innenlandske fly er stort etter at mange internasjonale flyselskap har sluttet å operere i Russland og mellom Russland og andre land. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Russland er verdens største land og strekker seg over elleve tidssoner. Behovet for innenlandske fly er stort etter at mange internasjonale flyselskap har sluttet å operere i Russland og mellom Russland og andre land. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nærmere et halvt tusen passasjerfly tilhørende utenlandske leasingselskap, slipper ikke ut av russisk territorium. På den måten straffer Vladimir Putin andre land som har innført strenge sanksjoner mot landet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Russlands avgjørelse om ikke å tilbakeføre hundrevis av passasjerfly blir av flere medier omtalt som et storstilt tyveri.

I mars skrev president Vladimir Putin under på en lov som gjør at flyene kan registreres og brukes i Russland. Den nye loven gjør det vanskeligere for selskap som har leid ut fly til russiske flyselskaper å få igjen flyene.

Ifølge BBC kan det dreie seg om så mange som 515 innleide passasjerfly. Flyene skal ha en samlet verdi på nærmere 100 milliarder norske kroner.

Russland er verdens største land og strekker seg over elleve tidssoner. Behovet for innenlandske fly er stort etter mange internasjonale flyselskap har sluttet å operere i Russland og mellom Russland og andre land.

Farligere å fly i Russland

I mars skrev Russlands president Vladimir Putin under på en ny lov som gjør at hundrevis av konfiskerte passaskerfly kan registreres og brukes i Russland, i strid med internasjonale avtaler.
I mars skrev Russlands president Vladimir Putin under på en ny lov som gjør at hundrevis av konfiskerte passaskerfly kan registreres og brukes i Russland, i strid med internasjonale avtaler.

De tøffe sanksjonene fører dessuten til at nødvendige reservedeler ikke lenger er tilgjengelig og vedlikehold ikke blir utført. Dermed er russisk flyindustri blitt svært sårbar.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For å bøte på den akutte flymangelen har russiske myndigheter gått til det skrittet å konfiskere fly tilhørende utenlandske selskap.

Det er imidlertid svært usikkert hvor lenge russerne vil klare å holde flyene operative. Det vil også innebære en risiko for passasjerene dersom flyene ikke kan vedlikeholdes som normalt.

– Jeg er redd vi kommer til å være vitne til den største typen tyveri av fly i kommersiell sivil luftfarts historie, uttalte en ekspert innen lufttransportledelse i slutten av mars, ifølge eturbonews.com, et nettsted for turisme og reiseliv.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det amerikanske finanstidsskriftet Fortune har omtalt Putins handlemåte som et rent tyveri.

Her kan du lese alt om Ukraina-krigen

– Jeg kan ikke huske å ha sett noe lignende

Russiske flyselskap skal ha forsøkt å forhandle med utleiere om å kjøpe flyene, men disse forhandlingene skal raskt ha strandet. Dermed fortsetter flyene å være operative på Russlands innenriksruter, noe som er brudd på internasjonale regler og forskrifter for sivil luftfart.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg kan ikke huske å ha sett noe lignende innen sivil luftfart, som er velregulert og veldig transparent. Vi vet ikke hva som skjer med flyene når dette tar slutt. Det er helt uklart , sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i flyselskapet Winair, til VG.

Han viser til at flyene, som Russland har konfiskert, ikke lenger er forsikret, men at kreditorene følger nøye med. Skulle flyene bevege seg utenfor Russland, vil det være en mulighet til å hindre flyene i å fly tilbake til Russland.

Flyene er trolig tapt for alltid

Global luftfartssjef i Marsh, Garrett Hanrahan, sier til Bloomberg at det kom som en overraskelse at Russland valgte å omregistrere vestlige fly og bruke disse i strid med alle inngåtte avtaler.

Nå regner Marsh med at alt utstyret, flyskrogene og motorene er tapt for alltid, og mest sannsynlig vil bli værende i Russland også når krigen er slutt.

Ifølge CNN har russiske selskaper til sammen 720 fly som er produsert i utlandet. 332 av disse er levert av Boeing og 305 fra Airbus. I tillegg kommer 83 mindre passasjerfly fra produsentene Bombardier, Embraer og ATR.