MDGs oljeslaveri:Trygve Slagsvold Vedum sjokkert over MDG-uttalelse: – Ekstrem og håpløs

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mener sammenligningen mellom oljearbeidere og slavedrivere er håpløs. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

MDG refses etter at politiker sammenlignet oljearbeidere med slavedrivere og nazister. – Språkbruken skader klimasaken, mener Rødt-profil. – Må beklage, mener Frp-talsmann.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tirsdag skrev ABC Nyheter om lokalpolitiker i MDG, Emil Snorre Alnæs, i Gamle Oslo som på Twitter langt på vei sammenlignet oljearbeidere med både nazister og slavedrivere. Det har vakt sterke reaksjoner.

– Uttalelsene er så ekstreme at ... de er så drøye at de står for seg selv. Håpløse, sier partileder Trygve Slagsvold Vedum i Senterpartiet til ABC Nyheter.

– Det er ikke slik at vi kan leve av å leie ut elsparkesykler og spesialbrygget øl, sparker Vedum.

Han utdyper at velstanden har vi i Norge på grunn av industriarbeidere som har vært med på å utvikle blant annet undervannsteknologi som har gjort Norge verdensledende. Som også bidrar til å gjøre det mulig å bygge vindmøller til havs, slik Equinor skal gjøre.

– Ufattelig

– Gass gjør det mulig å fase ut langt mer forurensende kullkraftverk. Takket være oljeindustrien og medarbeiderne kan mer klimavennlige løsninger bygges, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har industriarbeidere som står på og jobber hardt og som er stolte av jobben de gjør. De har bidratt til velferden vi har, som barnehageløft, nye skoler eller sykehjem. Det er industrien som er finansieringen vår.

Uenige om sluttdato: MDG-topper uenige om når oljealderen skal avsluttes

Flere aktive MDG-politikere bruker analogien slaveri i sin omtale av oljeindustrien.

– Det er ufattelig. Mange av de som er aktive og sier slikt, har betalt lønna av det offentlige, og hvem er det som sørger for de pengene? Jo, en aktiv industri. Ha respekt for folk og hverdagsarbeidet de gjør i Norge.

– Kjempehåpløst

– Det er kjempehåpløst, sier kommunestyrerepresentant Mimir Kristjánsson i Rødt i Stavanger til ABC Nyheter. Han snakker om bruken av slaveri i retorikken knyttet til diskusjonen om oljeindustrien. Kristjánsson tror at dette bare er toppen av isfjellet. Det sentrale politikere sier, reflekterer også måten man i noen miljøer tenker, mener han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
OSLO 20190423. Mimir Kristjánsson holdt apell under støttemarkering for Julian Assange utenfor den britiske ambassaden tirsdag ettermiddag. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: Berit Roald / NTB scanpix

At oljeindustrien også har problemer, og står for store utslipp, er han helt enig i, men det blir galt å fremstille hele industrien som en forbrytelse mot menneskeheten. Med språkbruken som stadig tas i bruk så handler det ikke lenger om klima og miljø, mener han, men motstand mot en spesifikk industri.

Les også: Kontrollutvalg vil ha gransking av Lan Marie Berg

Flyslaveri

– Hvorfor er oljeindustien i en særstilling? De færreste kaller flytrafikk for slaveri, men fly har utslipp. Når du kjører bil, er du da skyldig i en forbrytelse på nivå med slaveriet?

Innførselen av et moralsk moment i debatten, får den også en dreining. Og når man i tillegg blir sjokkert over at folk reagerer, blir det naivt, mener Kristjánsson.

– Man kan ikke være så dum at man sier at bransjen er forkastelig på nivå med slaveriet, og så blir du sjokkert over at folk reagerer, sier han og legger til: – Oljen skiller seg fra slaveriet – for slaveriet var en moralsk forbrytelse mot menneskeheten. Slaveri er alltid galt, men utvinne olje i seg selv har ikke alltid vært moralsk galt. Det er for høye utslipp som er problemet med olje og gass, ikke moralen bak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kristjánsson oppfordrer politikere som benytter seg av den type analogier om å legge dem bort.

– Språkbruken skader også klimasaken, avslutter han.

Forventer beklagelse

Fremskrittspartiets miljøpolitiske talsperson Gisle Saudland skriver i en epost til ABC Nyheter at det er greit at MDG er uenige i politikken som føres, men å senke retorikken på et slik nivå er stigmatisere 200.000 arbeidere i oljeindustrien, og er uheldig for klima- og miljødebatten.

Gisle Saudland er miljøpolitisk talsmann i Frp. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

– Har debattnivået til MDG virkelig sunket ned på dette nivået? Det er rett og slett ufyselig å sammenlikne hardtarbeidende folk i Norges desidert viktigste næring med nazismen og slavetiden.

Han spør hva MDG sentralt mener om oljearbeidere, mener de at disse gjør en viktig jobb for det norske samfunnet.

– At Arild Hermstad og MDG sentralt nå forsvarer dette utspillet ved å hevde at det er opptil hver enkelt hvordan de ytrer seg i partiet, viser et umodent parti som ikke er klare for reell innflytelse i nasjonalpolitikken. Jeg forventer at det ryddes opp og at det ikke minst kommer en genuin beklagelse til hele olje- og gassnæringen.