Alt om valget
Følg valget:

SV om bompengeskissen: Miljøfiendtlig og usosial

Både Une Aina Bastholm (MDG) og SV-leder Audun Lysbakken er kritiske til innholdet i bompengeavtalen statsminister Erna Solberg (H) la frem fredag kveld.
Både Une Aina Bastholm (MDG) og SV-leder Audun Lysbakken er kritiske til innholdet i bompengeavtalen statsminister Erna Solberg (H) la frem fredag kveld. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

SV-leder Audun Lysbakken mener Venstre og KrF svikter klimaet, miljøet i byene og velferden dersom de går med på statsministerens bompengeskisse. Une Bastholm i MDG er også svært kritisk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lysbakken sier i en pressemelding at Erna Solberg handler i panikk, og vil sende regningen for å redde sin regjering til folk i byene.

– Venstre valgte svart regjeringsbil foran grønn miljøpolitikk. De har akseptert en svekket miljøpolitikk for å redde valgkampen til Frp og Høyre, sier SV-lederen i en pressemelding.

Les også: Støre mener Solbergs bomultimatum er oppsiktsvekkende

– Solbergs løsning kan øke biltrafikken inn til byene og hun kan komme til å undergrave målet om nullvekst i biltrafikken. Med denne løsningen vil det også bli vanskeligere for byene å bygge ut kollektivtrafikken som trengs for å sikre rein luft og veier uten kø, sier SV-lederen ifølge NTB.

Han mener at statsministerens forslag til bompengeløsning bidrar til at kommunene selv må betale mer for bedre transport, og at det kan føre til at de må kutte i velferden eller droppe kollektivsatsing.

– Enten taper miljøet, eller så vil skolebarn, eldre og arbeidsfolk i kommunene bli taperne. Dette er derfor en miljøfiendtlig og usosial løsning, og langt mer urettferdig enn bompenger, sier Lysbakken i meldingen.

Les også: Statsministeren stiller bompenge-ultimatum

MDG: Solbergs skisse setter byene i en umulig situasjon

MDGs nasjonale talsperson Une Bastholm mener statsminister Erna Solbergs skisse til bompengeløsning overkjører byene og setter dem i en umulig situasjon.

– I beste fall ender det nå med enighet om målet om å ikke få mer biltrafikk, men som samtidig svekker det viktigste virkemiddelet som vi vet fungerer, nemlig bompenger, sier Bastholm.

Hun mener at Solberg med skissen åpner for mer trafikk i byene, og vil tvinge byene til å fjerne bompengene ved å vifte med mer penger til kollektivtrafikk.

– Solberg må ta innover seg at hun uansett ikke kan bestemme dette alene uten å sette seg ned med byene og forhandle. Jeg håper lokalvalget blir et opprør mot regjeringens klima- og miljøpolitikk.

Les også: – Frp kan stille seg bak Solbergs bompengeavtale

Se Erna Solberg legge frem sitt bomultimatum tidligere fredag kveld:

Personvernpolicy