Venstre ønsker ikke å vedta nattog: «Markedet avgjør»

Video: Klima- og miljøminister Ola Elvestuen har tro på satsingen.

Venstre er fornøyd med gjennomslag for kollektivsatsing i regjeringen, men har lite å tilby de som ønsker seg flere nattog i stedet for fly på langdistansene.

Venstreleder Trine Skei Grande trakk fram det store bildet da Venstre inviterte til pressetreff på Losetra øst i Oslo, der det tidligere var en stor trafikkmaskin.

– Vi har et Europavalg bak oss. Vi ser en grønn og liberal bølge farer over Europa. I Danmark gjorde begge de to liberale partiene gode valg, med klima og miljø i fokus, startet hun og la til:

– Her i Norge har vi skolestreik for klimaet, men også en bompengedebatt. Det er dette valget kommer til å handle om – fortid eller framtid.

– Har du gjort deg noen tanker om hvorfor oppslutningen er så liten for Venstre når den liberale bølgen ellers velter over Europa?

– Jeg har ikke gitt opp at den liberale bølgen skal komme hit. Det er underlig at endringer skaper en motbølge med et bompengeparti i et land som har så stort handlingsrom som oss, svarer Grande.

– Jeg ser på Yr at bølgen kommer. Og jeg vet hva som skal til for å gi et trykk for Venstre mot valgkampen, sa hun til Venstres dårlige oppslutning på meningsmålingene.

– Klimakrisen verre enn bompengekrisen

SOMMER-PRESSEKONFERANSE: Venstreleder Trine Skei Grande er glad for liberal og grønn bølge i europeiske valg - men venter fortsatt på gjennombrudd i Norge. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
SOMMER-PRESSEKONFERANSE: Venstreleder Trine Skei Grande er glad for liberal og grønn bølge i europeiske valg - men venter fortsatt på gjennombrudd i Norge. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Hun og nestleder Ola Elvestuen oppsummerte de store seirene partiet har fått på kollektivsatsing.

– Vi var veldig fornøyd med gjennomslaget vi fikk i regjeringsplattformen, særlig på samferdsel og klima, sa Trine Skei Grande og minnet om da klima- og miljøminister Ola Elvestuen var byråd i Oslo:

– Da Ola var samferdselsbyråd, fikk han null fra den rødgrønne regjeringen. Tirsdag signerte vi 8 milliarder til byvekstavtale for Trondheim. Og torsdag ble byvekstavtalen for Oslo godkjent.

Hun påpekte også at regjeringspartiene har satt av 66,4 milliarder kroner til byvekstavtaler i Nasjonal transportplan.

– Klimakrisen er alvorligere enn bompengekrisen, bemerket Grande.

Heller marked enn statlig satsing

Den siste tida har ønsket om flere nattog som kan være et alternativ til fly for miljøbevisste reisende, kommet opp.

Men noe av det siste Venstre gjorde i Stortinget før sommerferien, var å stemme ned Une Bastholms (MDG) forslag om å legge til rette for nattog.

I transport- og kommunikasjonskomiteen, der MDG ikke er representert, foreslo Senterpartiet og SV å be regjeringen «...om snarest å legge til rette for gjennomgående ekspresstog mellom Oslo og Købehavn, med gode overgangsmuligheter til nattog til kontinentet, som svenske myndigheter nå arbeider for å få etablert.», og sju andre forslag til bedre nattogtilbud.

Venstre var mot dem alle.

Sammen med Frp og Høyre begrunnet Venstre dette med at det må være togoperatørenes oppgave å bestemme togtilbudet innenfor de økonomiske rammene de disponerer.

«Til syvende og sist er det et spørsmål om hva markedet etterspør som vil avgjøre hva operatørene vil tilby.», er Venstres budskap i Stortinget.

Nestleder Ola Elvestuen lover heller ikke mer i ABC Nyheters intervju med ham under sommerpressekonferansen 28. juni, som du kan se øverst i artikkelen.

– Hadde vi satset på nattog ville spørsmålet vært hvorfor vi ikke satser på pendlerne, sukket Elvestuen oppgitt etterpå.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært