– Vi må løfte skolene som henger etter

Se video.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med nasjonale prøver mener kunnskapsminister Jan Tore Sanner at de får overblikk og kan hjelpe skoler og elever som henger etter. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Prøver er ikke et mål i seg selv, men vi ønsker å kartlegge dem som henger etter, sa kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner fra talerstolen på Stortinget.

Sanner fikk i en interpellasjon fra stortingsrepresentant Marit Knutsdatter Strand (Sp) spørsmålet om han «vil ta initiativ til om vurderingsformer, omfanget av prøver og organisering av dette kan endres for å redusere helseskadelige virkningene av skolepress?»

– Vi må løfte de skolene som henger etter, utdypet Sanner.

Press hjemme: Arbeiderpartiet strides om lekser

Stadig flere sliter

Strand viser i interpellasjonen til at det gjennom de siste tiårene er rapportert stadig flere unge med psykiske helseplager som følge av stress i skolen. Opplevelsen av stress og press kommer særlig fra opplevelsen av vedvarende prestasjonspress, og av å aldri få fri fra krav, samt bekymringen for mulighetene innen utdanning og karriere i fremtiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Representant Torstein Tvedt Solberg (Ap) slo fast at det var viktig at tema ble debattert, og at fagfornyelsen ikke måtte bli en hvilepute, selv om den fungerer godt.

Vil redusere press: 17 skoler vil droppe ordenskarakterer

– Stadig flere og stadig yngre elever sliter. De er stresset og blir sykere. Det krever tydelig politisk handling, sa han og viste til at regjeringen stemte mot forslaget om å gå gjennom eksamensformen.

– Skottland ønsker ikke nasjonale prøver, fordi de ikke gjenspeiler hva elevene faktisk kan. Det vanskelig å føle seg god nok, og som en del av fellesskapet når det handler om være best, påpekte hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Strand viste til at frafallet i den videregående skolen, særlig blant gutter i yrkesfagene, er for høyt. Hun understreket at ambisjonene for å skape trivsel i skolen må være skyhøye.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg er ikke fornøyd, og vi er ikke i mål.

Les også: Ungdomsskoleelver tok et knallhardt oppgjør med sexisme i skolen

Mange skulker

Statsråd Sanner påpekte viktigheten av å diskutere tema, og at det er viktig at utfordringene i skolen hverken overdrives eller undervurderes.

– Mye går i riktig retning. Vi ser at mobbingen i skolen går ned, fordi mange skoler, lærere og skoleledere jobber godt med forebyggende arbeid.

Sanner viser til at mange skoler driver også med kompetansebyggende aktiviteter. Ungdata-undersøkelsen viser at så mange som 40 prosent av de spurte ikke trives i skolen. Dette gjelder særlig i Troms og Finnmark. I de samme fylkene finner vi også flest som skulker skolen. Rundt 30 prosent.

– Det er helt åpenbart at mange sliter og mange får slite gjennom hele grunnskolen uten at det tas tak. Jeg ser mange skoler og barnehager som jobber godt med disse temaene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Guttene sliter: 64 forslag for gutter som strever

Sanner påpekte fra talerstolen at den største utfordringen i norsk skole er forskjellen, som ligger utenfor elevens egeninnsats.

– Den største utfordringen i norsk skole er forskjellene vi ser som skyldes elevens bakgrunn, hvor foreldrene kommer fra og hva slags utdanning de har og hvor de bor. Altså forhold som ikke skyldes elevenes innsats, men andre forhold. Da trenger vi nasjonale prøver og åpenhet.