Moxnes: – Haster med tiltak mot farlige vogntog

Statens vegvesen har økt sine kontroller av vogntog som krysser grensen i Nord-Norge. Illustrasjonsfoto.
Statens vegvesen har økt sine kontroller av vogntog som krysser grensen i Nord-Norge. Illustrasjonsfoto. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rødt-lederen ber Stortinget presse på regjeringen for hyppigere kontroller og strengere sanksjoner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I et representantforslag på Stortinget ber partileder Bjørnar Moxnes om at Stortinget tar affære for å få bukt med livsfarlige vogntog på norske veier.

Her kan du lese hele forslaget.

Gjennom vinteren har det kommet hyppige rapporter om utenlandske vogntog som har skapt farlige situasjoner på veiene, særlig i de nordlige delene av landet. Også flere vogntog er blitt stanset på grensene, og har fått kjørenekt på grunn av dekk som ikke egner seg på norske veier.

I noen tilfeller har selskap som kjøper transporttjenester droppet utenlandske selskap som følge av potensielle farer.

Moxnes ønsker å få gjennom:

1. Stortinget ber regjeringen innføre nødvendig døgnkontinuerlig kontroll av vogntog på grenseoverganger i Norge, uten at det går på bekostning av innenlands kontroller.

2. Stortinget ber regjeringen, med henvisning til artikkel 10 i EU-forordningen 1072/2009, ESA, om straks å innføre midlertidig opphevelse av kabotasjereglene innenfor veibasert godstransport i Norge.

3. Stortinget ber regjeringen gjennomgå og fremme forslag om forbedringer før ordningen med kabotasje etter regelverket må gjeninnføres.

4. Stortinget ber regjeringen gjennomgå straffe-/sanksjonsrammene for yrkestransportsektoren og vurdere om det er strengt nok, og komme tilbake til Stortinget med saken.

– Det haster å få på plass tiltak mot farlige vogntog nå, for selv om solen titter fram i Oslo, er det fortsatt vinter lenger nord. Dessuten er det først nå da snøen tidvis smelter om dagen, og blir til is om natten - at det virkelig er fare på ferde, sier Moxnes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Bjørnar Moxnes Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Bjørnar Moxnes Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Han ba om å få hurtigbehandlet forslaget, men fikk i salen kun støtte av SV og eget parti. Han sier til ABC Nyheter at han håper forslaget får rask behandling.

Leder i Transportkomiteen, Helge Orten, sier til ABC Nyheter at saken vil bli behandlet i neste komitémøte. Det er lagt til onsdag morgen, før Stortinget åpner for den muntlige spørretimen.

Ønsker strengere straffer

Det første av fire forslag medfører økt pengebruk, siden grensekontrollen ikke skal gå utover kontrollen på veiene.

– Det må følge med penger for å få til dette, regjeringen må finne pengene. De har begynt å betale under streken, som å heve fregatten, da kan de kanskje gjøre det samme for å redde liv på veiene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Moxnes ønsker også at sanksjonene mot selskap som kjøper transporten skal strammes til. Det må vi, sier han. Det er for mange som gir blaffen, sier Moxnes og viser til en artikkel i Lastebil.no hvor det viser seg at 8 av 10 transportkjøpere bryter påseplikten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– De som gir blaffen i det bør få bøter som opp mot halv million på flekken for firma som ikke sørger for at forholdene for sjåfør er ordnet per last.

(Artikkelen fortsetter under video)

SE VIDEO: Derfor sliter utenlandske vogntog på norsk vinterføre:

– Kabotasje er sabotasje

Rødt-lederen mener regjeringen også burde håndheve forbudet mot kabotasje, altså at utenlandske sjåfører får kjøre innenlandsk transport.

Moxnes mener at det undergraver næringen og gjør det umulig for unge nordmenn som ønsker å jobbe med transport.

– De har ikke sjanse i konkurranse med rumenere og bulgarere når de også skal betjene norske huslån og norsk kostnadsnivå. Kabotasje er sabotasje av norsk transportbransje. Det er egentlig forbudt med kabotasje i Norge, men EU har presset oss til å innføre et unntak for det. Det unntaket ønsker vi å fjerne.

Farlige vogntog på norske veier - dette er saken:

  • Mandag 7. januar var det en alvorlig trafikkulykke i Troms. Et utenlandsk vogntog med høy fart og manglende kjetting på dekkene fikk sleng på tilhengeren, som traff en personbil i motgående kjørefelt. Sjåføren var 22 år gammel mann, som ble livstruende skadd. Torsdag 17. januar lå han fremdeles i koma ved Universitetssykehuset i Nord-Norge.
  • Etter ulykken gikk mannens mor, Ramona Lind, ut på Facebook og spurte hva som må til for å hindre uegnede vogntog å krysse grensen til Norge. Flere andre pårørende engasjerte seg i saken. Den fikk bred dekning i nordnorske medier. Etter hvert kom lokale politikere på banen. Det kom krav om tiltak for å hindre ulykker med utenlandske vogntog, og mer omfattende kontroll av kjøretøy ved grensa.
  • Politiet har tatt til ordet for at de ønsker egne kjøreforskrifter for Nord-Norge.
  • Fylkesrådene for samferdsel i Nordland, Troms og Finnmark har krevd strengere grensekontroller og endring er av forskriftene.

  • Parat og Yrkestrafikkforbundet ønsker seg døgnkontinuerlig kontroll av utenlandske vogntog ved grensa.
  • Flere nordnorske selskap har gått ut i sosiale medier og kunngjort at de boikotter utenlandske vogntog.
  • Senterpartiet nasjonalt krevde strakstiltak for å hindre flere ulykker i Nord-Norge.
  • Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har iverksatt strakstiltak. Statens vegvesen har fått beskjed om å prioritere flere kontroller av kjøretøy i Nord-Norge, selv om det betyr at de må flytte på ressurser. Tollvesenet setter i gang kontroll av dekk og kjetting på tungtransport som krysser grensene i nord. Den utvidede kontrollen vil vare vinteren gjennom.
  • Tall fra SSB viser at 152 personer ble skadd og 14 personer omkom i ulykker som involverte vogntog i 2018.
  • En TØI-rapport fra 2016 viser at utenlandske vogntog har mye høyere risiko for å bli involvert i trafikkulykker en norske vogntog.
Kilder: SSB, iTromsø, Stortinget, NRK.