Høyre-Høie slår ned Bondevik-uttalelse: – SV får vetorett på alle KrFs forslag

Helseminister Bent Høie ((t.h.) og Knut Arild Hareide.
Helseminister Bent Høie ((t.h.) og Knut Arild Hareide. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

KrF-veteran Kjell Magne Bondevik mener en Ap+Sp+KrF-regjering ikke vil styre på SVs nåde. – SV får vetorett på alle KrFs forslag, svarer Bent Høie (H).

For å få flertall i Stortinget må Knut Arild Hareides regjeringønske med Senterpartiet og Arbeiderpartiet ha støtte av SV.

Tidligere KrF-leder Kjell Magne Bondevik uttalte til NRK søndag at han ikke mener en regjering bestående av KrF, Ap og Sp må regjere på SVs nåde.

Tidligere partileder og statsminister, Kjell Magne Bondevik. Foto: Ole Martin Wold / NTB scanpix

– Nei, jeg mener ikke at den skal styre på SVs nåde. Andre mindretallsregjeringer, som de to jeg ledet, forhandlet begge veier i Stortinget. Og det kan en slik regjering også gjøre. Den kan for eksempel finne løsninger med Høyre og kanskje i noen tilfeller også med Frp, sa Bondevik.

– Ren ønsketekning

Høyre-nestleder Bent Høie mener SV får vetorett på alle KrFs forslag.

En regjering bestående av Arbeiderpartiet, Senterpartiet og KrF vil bli en mindretallsregjering som må gjøre opp statsbudsjettene med Sosialistisk Venstreparti. Ingen andre. Det betyr at SV får vetorett på alle KrFs forslag. Noe annet blir ren ønsketenkning fra Knut Arild Hareide, skriver Høyre-nestleder Bent Høie i en epost til ABC Nyheter.

Venstre er også tydelige på at de ikke vil skaffe en Ap-ledet regjering flertall.

– Det er ikke aktuelt for Venstre å bidra til en annen statsminister enn Erna Solberg eller et annet flertall enn det borgerlige flertallet vi er og har vært en del av de siste fem årene. Et flertall og en statsminister som fikk fornyet tillit av velgerne ved valget i fjor, sier Venstre-nestleder Terje Breivik til VG.

Aktuelt: Så dypt er KrF splittet - en oversikt over hva KrF-toppene mener

– Ap lukker ikke døra for SV

Fredag ba KrF-leder Knut Arild Hareide partiet vurdere et regjeringssamarbeid med Arbeiderpartiet og Senterpartiet.

Men i et sosialistisk samarbeid vil ikke Hareide ha med SV.

I et slik samarbeid vil de tre partiene bare ha 76 mandater bak seg. Regjeringen er avhengige av 85 mandater for å få flertall.

– Arbeiderpartiet lukker ikke døra for SV. Vi har gode erfaringer å samarbeide med SV, sa partisekretær i Arbeiderpartiet, Kjersti Stenseng, til ABC Nyheter.

SV-leder Audun Lysbakken har uttalte fredag at han forventer å være en del av eventuelle forhandlinger mellom Ap, Sp og KrF.

– SV vil alltid foretrekke en Ap-ledet regjering foran en borgerlig, og vil opptre konstruktivt for å få det til. For å ha flertall vil Ap være avhengig av SV. I en slik situasjon vil vi forvente av Arbeiderpartiet at SV blir del av forhandlingene, sa Lysbakken til ABC Nyheter.

SE VIDEO: Erna Solberg: – Vi vil gjerne ha med KrF