Striden om kabotasje:

Bulgarske lastebilsjåfører protesterer mot å få norsk lønn når de kjører i Norge

KABOTASJE: Den bulgarske parlamentarikeren Andrey Novakov skal kjøre lastebil til Brussel for å forsvare billig-landenes markeder for godstransport i Norge og andre vestlige land.
KABOTASJE: Den bulgarske parlamentarikeren Andrey Novakov skal kjøre lastebil til Brussel for å forsvare billig-landenes markeder for godstransport i Norge og andre vestlige land. Foto: Novakovs twitterkonto

Hundrevis av bulgarske lastebilsjåfører blokkerte 17. mai veier i protest mot EU-regler som skjerper krav til lønn og arbeidsforhold. 14. mai møtte Ketil Solvik-Olsen i en allianse som går stikk imot dem.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Dette vil drepe den bulgarske lastebilnæringa.

Det sa Bulgarias statsminister Boyko Borissov ifølge Euractiv under et EU-ministermøte i Sofia 17. mai.

Han støttet hundrevis av bulgarske lastebilsjåfører som under EU-møtet stoppet bilene og blokkerte veier. De benyttet anledningen til å markere seg mot EU-kommisjonens forslag til endringer i reglene for lønns- og arbeidsforhold når lastebilsjåfører kjører i andre land.

Med strengere krav til lønn, hviletid og krav til overnatting utenfor bilen, frykter de at deres konkurranseevne blir borte.

Dette EU-forslaget som omfatter betingelsene for kabotasje, det vil si at utenlandske vogntog frakter gods mellom ulike steder internt i andre land, regnes derimot som så svakt at det ødelegger lastebilnæringa i land som Norge.

Ett av parlamentsmedlemmene i Bulgaria gikk så langt i sin støtte, som å varsle på twitter at han vil kjøre et vogntog fra Bulgaria til Brussel.

Hundrevis av vogntog blokkerte veier

I Norge og andre mer velstående land er en voksende flåte av vogntog fra lavkostland i EU i ferd med å overta store deler av godstransport-markedet.

Det fører til det lastebilnæringa opplever som urettferdig konkurranse om oppdragene, og sjåførene som et press i retning sosial dumping.

EU-kommisjonens forslag om nye regler for grensekryssende veitransport er del av dets såkalte mobilitetspakke som nå er til behandling - og blir utsatt for et voldsomt krysspress innad i EU.

På grunn av EØS-avtalen vil konklusjonen gjelde også Norge.

– Når du kommer til Øst-Europa, er deres vei til lykke å komme hit og selge seg for lave lønninger og samtidig ødelegge vårt marked, sier administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund til ABC Nyheter.

– Håpløse forslag

– Et omfattende politisk spill om kabotasje-regelverk pågår i EU nå. I juni skal både EUs ministerråd og transportkomiteen i parlamentet behandle forslaget som ble lagt fram av Kommisjonen i november, fortsetter Geir A. Mo.

– Norge, som deltar i en allianse av stater, Road Alliance, syns forslaget er håpløst og må styrkes. Mye tyder på at saken blir utsatt, sier han.

Slik utkastet nå ser ut, frykter både lastebilnæringa og regjeringen at presset for sosial dumping vil øke.

Det ga seg mandag uttrykk i en skarp uttalelse fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og hans kolleger fra Belgia, Danmark, Frankrike, Hellas, Italia, Sverige, Sveits, Tyskland og Østerrike - populært kalt «Road Alliance», Veialliansen, som møttes til rådslaging i Brussel.

– Vi beklager at flesteparten av forslagene om mobilitetspakken EUs presidentskap har kommet med de siste månedene, ikke respekterer målene som er satt. Dette gjør det vanskelig å fortolke regelverket, gjøre kontroller vanskerligere og føre til forringelse av arbeidsforholdene, skriver ministrene.

Personvernpolicy